Hallo lezers,
Komt doordat bij golf1 de druk die in het interieur wordt opgebouwd bij het sluiten van het portier niet goed wegkomt (drukopbouw). Draai het raam maar maar eens een stukje open en dan "gooi" je de deur eens dicht. Zal nu heel makkelijk in het slot vallen
Om de deuren makkelijk(er) te laten sluiten hebben ze onder aan de binnenzijde van het portier (onder het deurpaneel) een uitstroomopening gemaakt (met een rubber flapje dat meestal onder in het portier ligt
) Dit werkt helaas niet goed omdat de lucht dan tussen het voorspatbord en het portier moet stromen (en deze opening is maar smal op het moment dat de druk wegmoet is het portier dicht en de spleet tussen spatbord en portier het smalst). Slechte oplossing van VW.
Bij een hele vroege golf1 van bouwjaar 74 zijn deze deuropeningen onder het deurpaneel niet eens aanwezig. De uitstroomopeningen zitten dan aan de binnenzijde van de achterklep (met 4 of 5 platic kapjes >onder de achterruit).
Bij Golf 2 hebben ze vervolgens de uitstroomopeningen achter onderaan bij de bumperbevestiging gemaakt (links + rechts) Over die gaten hebben ze een plastic kap geplaatst met een rubberen flap zodat bij onderdruk (door het rijden) geen uitlaatgassen het interieur inkomen.
Bij moderne auto's met airbag zijn deze uitstroomopeningen vele male groter (deuren sluiten ook makkelijk hierdoor) en bevinden zich meestal altijd onder in het zijscherm onder de achterbumper. Gaat de airbag af en je zou geen uitstroomopeningen hebben dan heb je vast je trommelvliezen gescheurd.
Sluit je deur slecht met de een geopend raam dan heb je of stugge nieuwe portierrubbers, je slot niet goed afgesteld, deur scheef hangen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groet,
Mark