10-06-2007, 00:42
|
|
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
|
|
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
|
|
Het koppel punt wordt volgens mij bepaalt door de motor karakeristiek en de hoeveelheid brandstof/lucht op dat moment.
Diesels hebben standaard bij een vrij laag toerental al hun maximaal koppel.
Daarom zou ik zeggen, zorg dat je een turbo krijgt die al bij een vrij laag toerental aardig wat druk levert.
Een kleine turbo spoelt nu eenmaal sneller op als een grote. Tot het punt waar de grote op gang komt en veel meer volume draait.
Sinds de VGT turbo's kan je ook grote snel opspoelende turbo's pakken. Nadeel veel mensen vinden deze turbo's nog te duur.
Ook kan je met opbouw van het brandstof systeem aardig het koppel bepalen. Denk aan tweaken van de pomp en verstuivers.
__________________
Groetjes,
Bert
VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)
"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
|