Thread: timming vraag
View Single Post
  #32  
Old 25-05-2004, 09:36
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Uitlaatgasrecirculatie is wat anders dan uitlaatgassen die terug stromen..Bij recirculatie word een deel van de uitlaatgassen hergebruikt cq nog een keer gebruikt om vollediger te verbranden

Wacht dacht je van weerstand van de uitlaatkleppen, en de uitlaat zelf?

Als je de compressie verhoogd word logischer wijs ook de compressie einddruk verhoogd, derhalve zullen de verbrandingsdrukken ook hoger word, hetgeen voor zich zelf spreekt, anders zou je geen koppelverhoging vaststellen. Koppel is namelijk rechtstreeks afhankelijk van de verbrandingsdrukken (zoveel bar x het oppervlak van de zuiger(s).

Bijgevolg de verhoogde verbrandingsdrukken, zal aan het einde van de arbeidsslag, op het moment dat de uitlaatkleppen beginnen te openen de einddruk in de cylinder ook hoger zijn dan bij de oorspronkelijke compressie verhouding

Gas met een hogere druk expandeerd meer in de uitkanalen, kop >> uitlaat, dus het volume word groter, derhalve krijg je bij gelijk blijvende klep grootte én uitlaat meer tegendruk, gevolg in de cylinder blijft meer verbrandings gas achter dan gebruikelijk was. Dit effect zal zich naar mijn idee sterker manifesteren bij hogere toerentallen, hetgeen het teruglopende koppel verklaren kan
Door kleptiming (en dan voornamelijk klepoverlap, waarbij de inlaatklep en de uitlaatklep allebei open staan (in hele kleine mate) kan uitlaatgas terug stromen naar de inlaat en wordt wel degelijk hetzelfde effect als uitlaatgasrecirculatie bereikt. Ook hier komt een deel restgas opnieuw terug in de inlaat om de verbrandingstemperatuur te laten dalen en daarmee de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te reduceren. Dus via kleptiming kan zeker wel uitlaatgasrecirculatie plaatsvinden. Maar dit even terzijde

Door een te hoge tegendruk van de uitlaat kan inderdaad ook uitlaatgas terug stromen. En kan een negatief effect hebben op zowel de verbranding als koppelverloop. Van de rest van het verhaal ben ik niet zo heel erg onder de indruk

Maar je kan het ook aan de andere kan bekijken (waar misschien wel eerder het probleem zit). Er moet misschien wel meer naar de vulling worden gekeken en dan voornamelijk bij hogere toerentallen. Ik denk namelijk eerder dat de vullingsgraad bij hogere toerentallen erg slecht is
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote