![Old](https://www.volksforum.com/forum/images/statusicon/post_old.gif)
23-05-2004, 11:23
|
![GTD Special's Avatar](image.php?s=e14736d588b16cac4d3dca7d18980ddf&u=81&dateline=1087495491) |
VW Fanatic
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
|
|
Ik vind dit trouwens wel een interessant onderwerp...
Wat betreft het vlakken (3 mm aan de buitenkant en 0,25 mm aan de binnenkant) ontstaan inderdaad compressieverschillen (logisch gevolg natuurlijk) en is inderdaad verre van ideaal...
Maar nu heb ik zelf ook zoiets (niet met m'n diesel natuurlijk). Maar ik ben met een project bezig (voor m'n stageopdracht) en hierbij heb ik van een 50 cc 4-takt motor de kop 1 mm laten vlakken. Voorheen was de compressieverhouding ongeveer 8:1 en nu is dat naar ongeveer 9,5:1 gegaan. Dit is geen extreme compressieverhoging. Na deze compressieverhoging is de motor op een motorproefstand getest en wat blijkt: bij 3000 t/m 6000 tpm wordt er een koppelwinst bereikt en bij 7000 t/m 10000 tpm ontstaat er zelfs een koppelverlies ten opzichte van het standaard motorblok. Bij het verhogen van de compressieverhouding verwacht je over het hele toerenbereik een koppelwinst, maar dat is hier dus niet zo. Ik zit er nu zelf aan te denken of dit door de distributie kan komen. Misschien dat de timing veranderd is (=verlaat) en waarbij er een verlies bij hoge toerentallen ontstaat. Hebben jullie een idee??
|