Vroeger had ik een GTI uit ’83, maar die heb ik verkocht omdat hij geen kleine achterlichten had (en omdat ik acuut ruimte en rust nodig had vanwege mijn echtscheiding, maar dat is een ander verhaal voor een ander forum). Ik had ook een Golf S met kleine achterlichten uit ’79, maar die heb ik verkocht omdat het geen GTI was. Tot slot had ik vroeger ook een Golf 1 GTD, maar die heb ik verkocht omdat ik gek was…
Ondertussen was ik er ook wel aan toe om iets nieuws te kopen, mijn garage was intussen wel erg leeg geworden. Het was dus duidelijk dat als ik ooit nog een Golf 1 zou kopen, het een GTI met kleine achterlichten of een Golf 1 GTD zou worden. Hij moest in redelijke staat zijn, en met origineel Nederlands kenteken zonder duplicaatcodes. En graag zonder open dak. In het geval van een GTI bij voorkeur van voor ’78, dus met blauwe platen. Plastic bumpers zou wel mogen, dat vind ik wel mooi staan. Belangrijker was dat het oude interieur en dashboard er in zaten. Maar in ieder geval dus maximaal uit modeljaar ’80.
Mijn oog viel op een advertentie op MP voor een groene GTI.
Destijds was de GTI leverbaar in vijf kleuren: schwarz, marsrot, alpinweiß, inarissilber metallic en diamantsilber metallic. De kleur van deze auto is inarisilber metallic, een kleur die je niet heel vaak ziet, op een GTI heb ik hem zelfs nog nooit gezien.
Volgens de verkoper was de GTI “volledig origineel”. Toen ik ging kijken telde ik gelijk al een flink aantal dingen op die niet origineel zijn, wie telt er mee?
Voor zo'n uitzicht doe je het:
Voor zo'n uitzicht doe je het deel 2:
Geen schade aan de stoelen en de achterbank:
Professioneel ingebouwde audio:
De foute sleutel is een weggevertje:
Flinke verkleuring:
Er was al op geboden, maar mijn ervaring is dat je beter kunt bellen om te gaan kijken. Dat heb ik dan ook gedaan. Ik kon gelijk komen, en binnen een uur stond ik oog in oog met de GTI. Er was wat oppervlakkige roest, maar de bodem zat goed in de tectyl. Hoewel flink verkleurd was het interieur heel netjes. Het viel me wel op dat de tankdop er scheef op zat. Ik heb wel eens een gerestaureerde Golf gezien waar de tankdop te ver naar buiten kwam, maar deze Golf was niet zichtbaar gerestaureerd. De proefrit viel niet tegen, dus ik heb hem gekocht.
Het eerste ritje wat ik er zelf mee maakte was naar de benzinepomp, de meter stond flink in het rood. Eerst thuis maar eens gekeken of ik de benzinedop open zou krijgen met de sleutel, het zou slordig staan als ik er bij de pomp achter zou komen dat ik hem niet open zou krijgen. Zodra ik het klepje opendeed flikkerde de dop er haast uit, die zat er gewoon niet goed op….
Echt veel plannen heb ik er niet mee. Gewoon een beetje netjes maken. Er komen in ieder geval andere velgen onder. Welke dat worden hou ik nog even geheim, maar het is een velg die je niet vaak ziet. Wellicht kan iemand me op andere gedachten brengen door een mooie photoshop te maken?
Hij staat bij “watergekoelde projecten” omdat ik alles wat ik er zelf aan doe of door een ander laat doen hier zal posten.
Het lijkt er op dat ik eindelijk een blijvertje gekocht heb!