Hallo jongens,
nieuw hier, maar meteen al met de deur in huis vallen, sorry
!
Ik heb al rondgesnuffeld, maar ik kan vrij weinig vinden over een geblazen 8v met k-jet ombouw.
Ten eerste even vooropstellen dat het geen ombouw wordt omwille van het vermogen. Ik wil dus op lichte druk rijden en verder zo weinig mogelijk veranderen (het moet nog een beetje een daily auto worden en niet té duur worden, gaat meer om de fun van het bouwen en het rijden).
Ik wil dus beginnen aan het bouwen van een compressor (Eaton, geloof een m45) op mijn 8v GTI met K-jetronic. EV dus.
Het inlepelen van een G60 blok en de lader vervolgens voor de compressor te wisselen is geen optie omdat dit weer veel tijd, veranderingen en geld inneemt.
Nu ben ik niet zo thuis in de VW wereld en wou jullie vragen wat ik het beste kan doen:
- Compressie verlagen, is de G60 kop hiervoor een oplossing of is die kop gelijk aan de GTI? Zou zelf ook een compressie reduceerplaat kunnen (laten) frezen, maar als ik dit kan voorkomen, graag. Wil niet zo daarmee aan de gang in verband met de betrouwbaarheid. Is een diesel koppakking misschien dikker/sterker en zo ja, wat zou passen? Ik dacht op zo'n 0,3 of 0,4 bar te rijden. Als iemand ervaring ermee heeft, hoor ik dat graag.
- Ik wil dus mijn K-jetronic systeem houden, puur omdat het dan toch iets aparts heeft. Moet ik bij een dergelijke druk veel veranderen? Ik las dat de luchtweger van een Porsche Turbo nemen? Maar dan rijden ze weer met 1 bar druk, wat ik niet wil. Misschien de injectie van een 16v overzetten? Of de brandstofdruk verhogen van de originele 8v injectie voldoende? De compressor komt achter de luchtweger, omdat het anders met een overdruk moet werken, want waarschijnlijk niet goed zal gaan.
- Is een intercooler nodig ivm. betrouwbaarheid, of zal de warmte nog wel meevallen?
- Iemand ervaringen met de carterdruk die ontstaat? Is dat een drastisch probleem bij een dusdanige druk?
- Wat kan ik het beste met de nokkenassen doen? Dacht zelf om een assymetrische as van een G60 te nemen in combinatie met een G60 kop. Mijn huidige mechanische stoters wilde ik daarin overzetten. Of heeft iemand ervaring met een originele of snelle nokkenas van de atmosferische motor bij een geblazen versie?
- Welke grootte pulley zou ik ongeveer moeten monteren om deze druk te halen?
Heeft iemand verder nog ervaringen/tips? Moet ik meerdere dingen overzetten van een G60 of is het compleet onmogelijk wat ik nu wil?
Alles welkom, ook commentaar
(niet teveel hetzelfde, want dan zie ik door de bomen het bos niet meer
)