View Single Post
  #1  
Old 28-03-2007, 11:55
ManillaGrün's Avatar
ManillaGrün ManillaGrün is offline
Forum regular
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 64
Red face Mijn eerste passat perikeltjes

Hoihoi,

Postte ik enkele weekjes geleden met trots mijn nieuwste aankoop; mijn 32 CK Passat diesel, heb ik er nu al weer pech mee gehad ( en tegelijk ook weer geluk ).

Rijd ik afgelopen maandagavond over de A27 van Utrecht richting Breda, met een cruisesnelheidje van zo'n 110 -120 km/u, begint mijn motor ineens verschrikkelijk uitzichzelf te acceleren Ze bleef maar meer en meer toeren maken ! Ikke contactsleutel gauw omgedraaid (achteraf dom ivm stuurslotgevaar- maar wat moet je anders ? ) en voorzichtig naar de vluchtstrook gestuurd. Alleen maar een dikke witte rookwalm achter me en motor uitgezet. Daarna gauw achter de vangrail gesprongen (superdruk stuk- driebaans bij afslag Lexmond) en ANWB gebeld.

Na een halfuurtje kwam er dan een superbehulpzame ANWB-er en heeft me naar de afrit gesleept en onderaan tot stilstaan gebracht. Ik moest haar maar even starten van de ANWB-er en ja hoor, weer giga hoge toeren en witte rook ! Ik vreesde natuurlijk voor het ergste...blok opgeblazen, kop gescheurd, pakkingen eruit geblazen.....?

Anwb-er begon aan zijn oplossingen stappenplan en (gelukkig) was zijn eerste ingeving de juiste ! Wat bleek nu....mijn luchtfilter was helemaal verstopt en daardoor trok het systeem in een vacuum en begon de motor olie te verbranden ipv diesel. De oplossing was dus in mijn geval heel simpel: luchtfilter eruit en weer starten. En ja hoor, het hele spel liep weer normaal.

De Anwb-er vertelde me dat dit vroeger vaker voorkwam bij deze motoren en zo ook heel veel bij golf dieseltjes. Destijds hadden ze de oplossing om een bypass aan te leggen zodat ie via de bypass zijn onderdruk kwijt kon. Bij mij was dit nog niet omgebouwd.

Voor mij heel veel geluk bij schijnbaar ongeluk dus. Hebben of heeft 1 van jullie dit weleens meegemaakt en hoe lossen jullie dit op ?


Groeten,
Manilla
Reply With Quote