Thread: Turbo op 1.6 D
View Single Post
  #4  
Old 14-03-2007, 08:36
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Quote:
er zitten sterkere lagers voor de krukas,de drijfstangen zijn ook sterker.


Dat is gelukkig niet waar. Het enige wat er niet in de Natural aspired diesels zit zijn de oilsquirters.

De zuigers zijn wel anders (er zit een uitsparing in voor de oliesproeiers en de kop van de zuiger heeft een extra uitsparing)



Het slecht gedraaide rondje zit niet op een D zuiger. Daaraan zijn TD zuigers te herkenen.

De 1V (Eco TD) heeft niet altijd zuigerbodemkoeling (oilsquirters)

Daarnaast zijn de cilinderkoppen van de TD's van een andere legering gemaakt en heeft de uitlaat klep een andere vulling (natrium plus nog iets)
De oliepomp van de 1600d en de Eco td heeft een lagere opbrengst bij de oudere diesel blokken, maar is uit te wisselen voor een andere.

Ik heb voor meerdere mensen ongeblazen diesels omgebouwd naar TD het gaat zonder problemen, maar je moet de motor goed afstellen om lage EGT waarden te houden en je moet niet teveel willen qua vermogen, want dan brand je de koppen uit de zuigers.

Wat je zou moeten doen/regelen is het volgende:

Turbo plus uitlaat spruitstuk van elke 1600/1900 TD/GTD/TDI regelen. Als je een van een TDI regelt moet je er op letten dat als het een VNT turbo is dat hij omgebouwd moet worden van vacuumbediening naar druk bediening (kan ik voor je doen)

Je hebt een carterpan nodig met een olie retour aansluiting voor de turbo. (je kan ook in een diesel pan de aansluiting maken met goodridge koppelingen)

Je hebt het gietstuk waar het oliefilter aan vast zit nodig van een TD daar zit een draadstuk in waar de olie aanvoer leiding op geschroefd zit.

Je hebt de olie aanvoer leiding naar de turbo nodig.

Je hebt de deksel van een TD brandstofpomp nodig met LDA

Je hebt een inlaat spruitstuk van een 1600(G)TD nodig. Die van een 1900TD of TDI past wel met aanpassingen. De uitlaat poorten van deze motoren hebben namelijk een D form aansluiting en die van de 1600 motoren zijn gelijk aan alle bigblok 8v uitlaat poorten. Maar de meeste benzine spruitstukken geven niet genoeg clearance op het uitlaatspruitstuk/turbo.

Mocht je meer willen weten of iemand zoeken die het kan doen moet je maar even PB-en of mailen: Bert AT Zwalve punt eu
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote