View Single Post
  #3  
Old 22-02-2007, 13:24
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Zeer waarschijnlijk is de oorzaak van het probleem een kapotte (of al een aardig eind in die richting) hall-sensor, of bekabeling daarvan.
Deze sensor zit in het onstekingshuis en geeft dmv pulsen de omwentelingen van de motor door aan het motormanagement.
Bij een NZ motor (1.3 multipoint injectie in Polo/Golf/Jetta) wordt op basis van dit signaal de onsteking en de injectie aangestuurd.
Dus: geen signaal -> motor dood.

Het gebeurt nog al eens dat de hall-sensor zomaar ineens ermee ophoudt, onder invloed van temperatuur/trillingen/etc..
Vaak kun je de motor even later gewoon weer starten alsof er niks gebeurt is.

Hall-sensor kun je los kopen bij automaterialenzaak, kost dacht ik ongeveer 50 euro.
Of compleet onstekingshuis vervangen door nieuw (duur) of gebruikt (met mogelijk dezelfde storing).

Heb je een toerenteller? Als deze bij uitvallen van de motor ook plotsklaps uitvalt, dan is het 100% de hall-sensor (of bekabeling daarvan).

Een los onstekingshuis kun je simpel testen door alleen de stekker van de hall-sensor op het losse huis te plaatsen en het asje met de hand te draaien.
Met auto op kontakt moet je dan de injectoren horen tikken.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote