View Single Post
  #21  
Old 02-02-2007, 14:32
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Achter is zeker geen Mk1 en ben er haast wel zeker van dat het gewoon Mk1 veren zijn.

Quote:
Als beide veren gemonteerd zijn op de schokdempers hebben ze dezelfde lengte? en gemonteerd komt de verlagingsset dan nog lager uit?

Dit zou betekenen dat de verlagingsveren een LAGERE veerstijfheid hebben, en dus slapper zijn... Je bedoeling is toch juist dat het geheel ook door de veren wat stugger wordt?

Dit zie je verkeerd. De TUV schrijft voor dat een veer niet los mag komen te liggen als er volledig uitgeveerd word. De veer moet dus klem zitten tussen de beide veerschotel van de veerpoot. Aangezien je niks aan de lengte van de zuiger stang doet zal de veerpoot even lang zijn als deze uitgeveerd is. Zoals ook te zien is op de foto's.

Verder word elke veer ook getest op beladinggewicht. Afhankelijk van het eigen gewicht van de auto word elke as tot maximaal 1400-2000 kg belast. Dit gaat met bepaalde stappen. Elke keer word dan de hoogte opgemeten (de verlaging/inzakking van de veren).

Deze meetgegevens worden vervolgens ingevoerd in een door de TUV aangeleverd bestand. Er komt daarna een grafiek uitgerold hebben die niet boven een vastgestelde hellingshoek mag uitkomen.

Hoe kan een verlagingsveer dan verlagen, toch stug genoeg zijn en ook klem zitten in de volledig uitgeveerde veer poot? Een hele simpele oplossing, maak de veer progeressief. Maak 2 secties in de veer. Eentje voor uitveren, die zorgt dat de veer klem blijft zitten en eentje voor inveren.

Hoe verder de windingen uit elkaar zitten hoe hoger de veerconstante (stugheid).
Hoe kleiner de diameter van de veer hoe hoger de veerconstante (stugheid).
Hoe dikker de veerdraad hoe hoger de veerconstante (stugheid).

De voorveren zijn dus eigenlijk lineair. Daar zit alleen bij de eerste en laatste winding ene loos stuk. Bij de achterveer zit in het midden een stuk voor uitveren. Dit is heel zacht. Deze windingen zullen ook op elkaar liggen als de auto gewoon op zijn wielen staat.

Als je een veer monteert moet je altijd een verenklem gebruiken, een collega op mijn oude stageplek heeft nu een ingedeukt jukbeen door een veer die los schoot. En die zat wel vast in het dak, die veer. Kijk er dus vreselijk mee uit. Achter is het vaak niet nodig. Bij de Mk2 en Mk3 tenminste niet.

Nog vragen!?
Reply With Quote