24-01-2007, 21:21
|
|
Forum regular
|
|
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
|
|
Quote:
Originally Posted by RubenD
Bypass, Blow of Valve, Wastegate hebben die niet allemaal hetzelfde doel? En wat jij bij dat Gifje wastegate noemt lijkt mij niet goed? Anders snap ik nog steeds niet wat een wastegate is.
|
Ps.
Bypass=klepje die vastzit aan de wastegate
BOV=overdrukklepje (maakt het psssht geluid, zorgt er ook wel voor dat de turbo weer sneller opspoolt. Als je van je gas gaat, dan sluit de gasklep. In het systeem (turbo, IC en piping) zit dan nog lucht,opgewekt door de turbo. Aangezien de lucht nu nergens heen kan (de gasklep zit immers dicht!), zal de lucht de makkelijkste weg zoeken, en ja,dat is weer terug naar de turbo! Hierdoor wordt in theorie het schoepenwieltje afgeremd, waardoor bij gas geven het langer duurt voordat het schoepenwieltje van de turbo zijn max. snelheid weer heeft. De Bov zorgt ervoor dat de overtollige lucht afgevoerd wordt naar de buitenlucht, waardoor er geen weerstand meer is. Een bov kan ook de levensduur van een turbo verlengen, minder weerstand is minder slijtage.
Wastegate=dat rare ding dat op een ruimtschip lijkt wat op de turbo gemonteerd zit. Zorgt ervoor dat het klepje van de bypass geopend wordt op een vooraf ingestelde druk.
|