![Old](https://www.volksforum.com/forum/images/statusicon/post_old.gif)
28-04-2004, 06:53
|
![sjampoo's Avatar](image.php?s=8a3e95c981abbe215755588d300ace67&u=39&dateline=1142448083) |
Married to PC
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
|
|
Geen oliedruk betekend HEEL SNEL einde oefening. Nog voordat je die vrachtwagen hebt ingehaald liggen de lagers er bij wijze van spreken al uit.
Maar goed: Te weinig oliedruk is op de lange termijn vervelend. Als het nu 1 keer gebeurde, ga er dan gewoon vanuit dat het een toevalstreffer was: veel toeren, dunne warme olie, vol belast (want vol beladen), en ook nog op dinsdag..
Als je lagerschaaltjes zijn uitgesleten 'lekt' er druk bij de krukas en drijfstangen 'weg'. Ze worden nog wel gesmeerd maar de rest van het blok (nokkenas) krijgt steeds minder, enz enz. Krukaslagers hebben het zwaar te verduren, maar drijfstanglagers nog veeel meer: vooral de schelpjes die aan de bovenkant liggen. Gelukkig kan je die vervangen met de motor ingebouwd! :-) (krukaslagersschaaltjes dan weer niet)
Voor je rucksichtsloos vervangen gaat: Controleer oliepeil, sensoren, bedrading enz enz. Hou de boel in de gaten, geloof de dealer niet als ie zonder te kijken zegt: lagerschaaltjes. installeer een drukmetertje, of laat de druk eens meten ( weet niet waar ze dat doen).
Lange bochten (klaverbladen), maar ook 'heel hard remmen' (circuit) of 'korte snelle achteruitrij maneuvres zorgen voor 'slingerende olie': de olie kwakt door de middelpuntvliedendekracht naar 1 kant van je carter, en voila: je oliepomp zuigt ff 'lucht' aan: druk valt weg, zoemertje gaat ff af..
__________________
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|