View Single Post
  #2  
Old 29-10-2006, 23:29
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

als je motor tijdens het starten gewoon goed draait wat betreft toerental, dan is er met de startstroom niets aan de hand, een accu krijg wel elke keer dat je start een opdoffer, en zeker als de motor niet wil starten, de platen kunnen dan krom trekken en het plaatmateriaal wordt broos en valt uit de accu. dat kan het einde van de accu betekenen.
Ook het doorstarten totdat hij ermee ophoudt... dat klinkt absoluut niet gezond. als richtlijn zou ik aan houden, 30 seconden starten 60 rust, anders verbrand je startmotor.
de startstroom ligt waarschijnlijk in de buurt van de 90 ampere, dus die kun je met je normale meters niet meten, een stroomtang of hele dure shuntmeter kunnen je daarbij helpen, maar het zal je niets leren.

Het grote probleem..
Ik zou proberen de bougies eruit te halen en waarschijnlijk te vervangen (elke bouwmarkt heeft bougie sleutel voor onder de 10 euro, het is trouwens sleutelmaat 21 maar een bougiesleutel werkt velen malen beter) je hebt een grote kans dat je motor zo rijk heeft gelopen dat je bougies gewoon verrot zijn, dat zou dan nieuwe kopen worden, en dan kijken of de motor toch goed afgesteld kan worden.
Haal ze er maar eerst een keer uit en kijk hoe ze eruit zien. als ze echt niet op koffie verkeerd maar veel donkerder zijn of zelfs zwart zijn ze waarschijnlijk vervuild door een overmaat aan benzine. als ze heel wit zijn of in een heel extreem geval gesmolten dan heeft de motor te weinig benzine gehad.

Als de bougies er perfect uitzien dan moet je er 1 uit de motor halen, aansluiten op de bougiekabel en op een metalen deel van de motor leggen zodat hij een aarde heeft, net alsof hij gemonteerd is en iemand anders laten starten, en kijken hoe de vonk eruit ziet, en of hij uberhaupt vonkt. Als hij niet vonkt dan is de ontsteking dood, dat kan bobine zijn, maar ook de signaal gever.

/edit, raak de bougies en de kabel niet aan tijdens het starten, je gaat er waarschijnlijk niet aan dood (tenzij je een peacemaker hebt) maar het is verschrikkelijk pijnlijk

ploffen in de uitlaat zou ook kunnen betekenen dat je ditributie versprongen is. maar dan heb je waarschijnlijk ook wel meet schade, het is misschien een goed idee je distributie riem uit te sluiten en hem te controleren hoe strak hij staat en hoe hij eruit ziet, als hij de slap stond, kan dat een verandering in je nokkenastiming hebben veroorzaakt, en als laatste daad kan hij een tand versprongen zijn, en dan loopt hij geheel niet meer of onmogelijk brak.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik ga maffen


mvg

db
Reply With Quote