Hallo allemaal,
Eerst even de specs:
- 1987
- 16V KR
- 2e blok, tellerbak staat op 2700xx, blok iets van 200xxx ofzo
- wilde nokkenassen
- afgedraaid vliegwiel
- spaghetti RVS uitlaatspruitstuk
- dikke inlaatbuizen
- Powerrohr (zo'n dikke buis voor je gasklep)
Sinds een paar weken, 3 week, loopt mijn karretje niet lekker.
Even een kort verhaaltje. Sinds ik de wagen heb, iets meer als een jaar is er altijd al een probleem geweest met de warme start. Ik ben er sinds kort achter dat dit aan de koude start injector/klep ligt. Deze lijkt namelijk in te spuiten bij warme start. Als ik de motor op temperatuur heb. En vervolgens uitschakel en start wil hij alleen aanslaan als dat binnen 10 minuten ofzo is. Heb ik langer gewacht moet de kap open en de koude start injector/klep stekker eraf. Dat is die blauwe stekker:
Wat zit hier nu precies achter wat ik moet vervangen zodat hij ook gewoon warm wil starten? Ik snap het elektrische schema ervan niet helemaal.
24 Augustus was de wagen voor de tweede keer opgegaan voor de APK. Alles goed, behalve de CO. Deze stond op 2,5% en mocht maar 1,5% zijn. Er is toen alleen aan de stationair toerental knop gedraaid om de boel te knijpen, zodat hij door de APK kwam. Toen schommelde hij als een gek (rond de 2000 tpm).
Daarna is zonder te meten die schroef weer terug gedraaid naar ongeveer 1100-1150 tpm voor stationair. De staat van de bougies weet ik niet maar die zijn niet gek uit. De vorige waren iets bruin maar wel droog. Dus hij staat ietsje rijk. Soms heb ik het idee dat de stationair stelschroef nu uit zichzelf verdraaid. Waardoor het stationair toerental verandert.
Maargoed verder met het bagger starten. 3 weken geleden moest ik even een auto voorbij omdat daarna de weg van 2 naar 1 baan ging. De auto hielt alleen opeens in. Plofjes hoorde ik. Denk van onverbrande benzine. Was me nog niet eerder opgevallen.
Beetje aangekeken, er is geen staat op te maken. Enige wat ik weet: Hij start bagger. Soms slaat hij naar 3 keer aan (dat deed hij altijd voor het gezeik) maar de meeste van de keren duur het verrekte lang, zolang dat de startmotor er mee ophoud en dat dan 2-3 keer achter elkaar. Vreselijk lang.
Laatst had ik een stukkie gereden, starte ik de wagen, duurde even. Maar viel mij op dat hij bijna een keer zo snel ronddraaide als toen ik starte om naar het tankstation te gaan. Dus ik vraag mij af, loopt de accu leeg, is de accu slecht? Of heb ik en lekstroom ergens? Wilde met mijn cheap-ass multimeter de Amperes meten. Het is een 65Ah accu dus daar was ik wel benieuwd naar. Maar die multimeter gaat niet verder als 200mA
De dynamo is zeker weten goed. Is het aan te raden om een druppel lader te kopen? Morgen ga ik maar gelijk startkabels kopen. Kan ik niet beter een andere accu kopen? Ik gebruik de wagen zo: Vrijdag van Arnhem naar Raalte. Daar soms 1/2 keer heen een weer naar moeders/vaders ligt eraan waar ik ben (ouders gescheiden) en op zondag aaf weer terug naar Arnhem. Auto staat dan de hele tijd stil en vrijdag weer naar Raalte. Daarnaast meetings en onderdelen ophalen.
Maargoed de auto storterd dus, onregelmatig. Soms onderin soms bovenin. Vrijdag bij volgas accelereren ging hij inhouden bij de 5500-6000 tpm.
Wat kan dit allemaal zijn? Ik heb geen bougiesleutel dus die moet ik gaan kopen. Welke maat is dat? En moet een lange dop zijn neem ik aan. Startkabels komen dus ook en een druppellader als dat nodig is.
Ik had dit weekend willen controleren of de bougiekabels doorsloegen, maar hij wilde niet aanslaan
Ik moest dus met de trein naar Arnhem en kan dit weekend pas weer kijken wat het probleem kan zijn.
Maar wie klinkt dit bekend in de oren? Ik heb dus meerdere vragen. Maar ook heb ik de search gebruikt maar dat verheldere helaas niet echt veel:
http://www.volksforum.com/forum/sho...=start+probleem
http://www.volksforum.com/forum/sho...=start+probleem
http://www.volksforum.com/forum/sho...=start+probleem
http://www.volksforum.com/forum/sho...=start+probleem
En laatst deed ik mijn kap dicht, moet nogal hard, komt door die gasdempers ipv steunstang. Moet ietsje anders gemonteerd worden maargoed. Toen deden mijn dimlichten en ruitenwissers het niet meer. Kap nog een keer open en hard dicht. Probleem opgelost. Is dit een draadbreukje ergens of?
1. Hoe kan ik het probleem met de warme start oplossen, gaat het om een sensor vervangen of module vervangen?
2. Wat kan er stuk zijn, bougies, bougiekabels, rotor, bobine? Hoe kan ik dat zien?
3. Heeft iemand een duidelijk schema van hoe de complete ontsteking werkt. Heb daar niet echt veel kaas van gegeten?
4. Draadbreukje of wat anders vanwege kap dicht doen en geen dimlicht/wissers meer.
5. Wat een voor een accu is goed voor mij "rijgedrag"?
6. Is er iemand in de omgeving Raalte of Arnhem die met mij mee wil kijken!?
Bedankt voor alle hulp!