Rotterdam, zaterdagmiddag 15.00 uur. De wegenwacht "schouwt"
zijn wijk en ziet een Ford Fiesta diesel met geopende motorkap.
Een vertrouwd beeld.De gereedschapkist op het trottoir en
mijnheer de student ernaast. Mijnheer heeft op het trottoir
de Fiesta omgebouwd naar zonnebloem olie en ik krijg tekst
en uitleg over de technische details.
Twee warmtewisselaars, twee driewegkleppen, extra brandstof
filter, extra tank etc. Binnen 5 minuten ben ik volledig op
de hoogte. Fantastische brandstof mijnheer, gewoon in
grootverpakking bij de c 1000 kopen. Enige probleem is de
koude start en daarom moet je hem 1 minuut voor je de motor
uitzet overschakelen naar diesel.Doe je dit niet, dan slaat
hij soms niet aan, maar ach dat deed hij ook al toen hij
nog gewoon op diesel draaide.Een kleinigheidje hou je toch wel...
Een vriend van hem had het al opgelost. Zijn vrouw vergat
altijd over te schakelen.Dus was er een vertraging ingebouwd.
Als ze ging rijden moest ze de rode knop indrukken.Hierdoor
bleef de motor een minuut nadraaien als hij werd afgezet
en in deze minuut schakelde hij vanzelf over op diesel.
Ik moet u zeggen dat deze man mij een plezierige dag bezorgde.
Problemen waren er niet, slechts een opportunistische
gedachtengang met een groot relativerend vermogen.
Mijn vrouw zou in staat zijn om mij te "vier en delen" als
ik een knopje in de auto zou bouwen om haar vergeetachtigheid
te compenseren. Gelukkig zijn er ook nog vrouwen die gewoon
trouw doen wat hun man zegt....
Mocht u ook belangstelling hebben voor de zonnebloemtechniek.
Hij heeft mij wat informatie gegeven.
Kijk eens op,
http://www.pflanzenoeltechnik-emrich.de
of op
http://www.ppo.nu