View Single Post
  #35  
Old 12-09-2006, 05:40
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Olietemperatuur word over het algemeen gemeten in of na het verlaten van het carter, dus vóór de evt aanwezige olie koeler.....daar word dan zo als je zult begrijpen hogere temperaturen gemeten ...dan de olie die daadwerkelijk de boel smeert...Olie werkt, zoals je wellicht weet NIET alleen gebruikt om te smeren maar OOK om te koelen, dus neemt het warmte op....denk maar aan de uitvoeringen van sommige VW motoren waarbij sproeiers tegen de onderkant van de zuiger aan spuiten....om jawel TE KOELEN, en hoe gek het ook moge lijken, die zuigerbodem word echt heet....wellicht wel 200 graden...of meer....

Zo zijn er meer plekken die véél heter worden dan menigeen vermoed, en daar zal de olie echt tegen moeten kunnen....en hoera gelukkig zijn er knappe koppen die de huidige oliesoorten zodanig weten te maken dat ze tegen dat soort extremiteiten kunnen....

Olie kan in elke samenstelling worden gemaakt, afhankelijk van in welke motor die moet komen, een en ander kun je zien aan de diverse specs die er zijn, kijk maar eens op een fles olie naar kreten zoals API etc...

VW is één van de voorlopers geweest om bepaalde zaken op te lossen omdat de eerste Golf motoren veel last hadden van problemen veroorzaakt dor Black Sludge vorming, daar is veel research naar gedaan en zijn er andere eisen gekomen waar aan de tegenwoordige oliesoorten nagenoeg allemaal aan voldoen...

Samenvattend: olie kan wel degelijk tegen hogere tempertaturen dan 100 graden, en blijft dan nog steeds werken...

Wat de ideale werktemperatuur voor een olie is ?? Dat ligt aan de olie, en aan het merk én aan de soort motor waarin de olie toegepast moet worden, daar is dus niet zomaar een antwoord op te geven....


Nou neem een G60 met 296pk, mijn motor.
Statische kop, extra olie koeler olie inhoud 5L.
Ik zorg ervoor dat mijn olie nooit echt heter wordt, gemeten op het filterhuis tussen de 90-100 graden.
Dat is de waarde die ik aflees op de meter.
Ga ik rondje om op het circuit, is het hooguit 125 graden maar dat meet ik never op straat. Waar toch de meeste km's liggen. (2000perjaar)

Gebruik zelf ook de volsystheet Castrol 10W60.
Al heb ik goede verhalen gehoord over de Kendall tegen hanger.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote