View Single Post
  #33  
Old 11-09-2006, 23:06
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Nu komen we ergens.
Waar ligt die ideale temperatuur?

Voor een G60 in dit geval zijn je keerringen in de Glader de beperkende factor.
Maar ik denk dat krukaskeerringen het ook niet leuk vinden om olie die warmer is dan 130graden tegen te houden.
Het uitdrogen van de rubbersoort is dan het geval.

Daarnaast heb ik een 20VT in de buurt rijden waar er een continue smeeringsprobleem optreed. Nokkenassen die kompleet wegvreten, stoters waar geen chroom meer op zit.
Olie is voor analyse geweest, maar er komt nog niks zinnigs uit.

IJzer 9ppm
Chroom 0ppm
Nickel 0ppm
Aluminium 1ppm
Koper 7ppm
Lood 0ppm
Tin 1ppm
Cadmium 0ppm
Zilver 0ppm
Titanium 0ppm
Vanadium 0ppm
Silicium 8ppm
Sodium 29ppm
Potassium 167ppm
Brandstof verdunning 2,8%
Viscositeit 11,6 cSt.

Grap is dus dat je nooit weet of er echt iemand is met verstand van Olie!
Want zonder gekheid, verder dan goudgeel erin, zwart eruit. Komt men (inc. ik) niet.

Dus meer info is altijd welkom!



Olietemperatuur word over het algemeen gemeten in of na het verlaten van het carter, dus vóór de evt aanwezige olie koeler.....daar word dan zo als je zult begrijpen hogere temperaturen gemeten ...dan de olie die daadwerkelijk de boel smeert...Olie werkt, zoals je wellicht weet NIET alleen gebruikt om te smeren maar OOK om te koelen, dus neemt het warmte op....denk maar aan de uitvoeringen van sommige VW motoren waarbij sproeiers tegen de onderkant van de zuiger aan spuiten....om jawel TE KOELEN, en hoe gek het ook moge lijken, die zuigerbodem word echt heet....wellicht wel 200 graden...of meer....

Zo zijn er meer plekken die véél heter worden dan menigeen vermoed, en daar zal de olie echt tegen moeten kunnen....en hoera gelukkig zijn er knappe koppen die de huidige oliesoorten zodanig weten te maken dat ze tegen dat soort extremiteiten kunnen....

Olie kan in elke samenstelling worden gemaakt, afhankelijk van in welke motor die moet komen, een en ander kun je zien aan de diverse specs die er zijn, kijk maar eens op een fles olie naar kreten zoals API etc...

VW is één van de voorlopers geweest om bepaalde zaken op te lossen omdat de eerste Golf motoren veel last hadden van problemen veroorzaakt dor Black Sludge vorming, daar is veel research naar gedaan en zijn er andere eisen gekomen waar aan de tegenwoordige oliesoorten nagenoeg allemaal aan voldoen...

Samenvattend: olie kan wel degelijk tegen hogere tempertaturen dan 100 graden, en blijft dan nog steeds werken...

Wat de ideale werktemperatuur voor een olie is ?? Dat ligt aan de olie, en aan het merk én aan de soort motor waarin de olie toegepast moet worden, daar is dus niet zomaar een antwoord op te geven....
Reply With Quote