View Single Post
  #17  
Old 10-09-2006, 22:37
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Mijn 8V G60 met 296pk wordt niet warmer dan 100graden als ik echt trap op een circuit oid.

Warmer is niet gezond!
Niet alleen voor de smering eigenschappen van je olie.
Maar vergeet niet de keerringen van je Glader, die kunnen warmte van meer dan 115 graden niet goed aan.!!!
Resultaat is dat ze hard worden en niet meer afdichten en olie gaan lekken.

Dus wordt je olie te warm een extra koeler plaatsen!

Mijn water wordt overigs tijdens normaal rijden niet warmer dan 80, en bij goed trappen hooguit 95graden.


Je houdt een motor langer heel als je water en olie temp goed onder kontrole hebt.



Als je water niet warmer word dan 80 graden is er iets niet goed, het is een gegeven dat een benzine motor het beste werkt bij koelwater temperaturen tussen de 90 en 105 graden water tempertauur (vandaar de overdruk op de moderne koelwater systemen)..

80 graden wijst op een slechte thermostaat.....kijk maar eens naar de temperaturen waarop de meeste thermostaten werken..

Het is verder ABSOLUTE onzin dat olie slecht zou werken boven de 100 graden...sterker nog TE koude olie is erg slecht, omdat het dan zou kunnen gebeuren dat door de hogere viscositeit bepaalde punten niet goed gesmeerd worden..

Standaard metertjes in een auto stellen vaak niks voor, omdat ze vaak op simpele plaatsen, en derhalve vaak verkeerde plaatsen meten....zo word de koelwater temp vaak aangegeven aan de uitgaande zijde van de kop, en niet NA het verlaten van de radiator....het verschil tussen die twee is pas een goede leidraad, omdat je dan ziet wat er werkelijk een koeling plaats vind....nu is het "slechts" een indicatie...
Reply With Quote