Ik ben al vanaf mijn vroege jeugd fan van de Golf GTI, en dan vooral van originele MKI's en originele MKII's.
Vanaf een paar jaar geleden viel het mij op dat de MKII GTI van modeljaar '84 slechts eén jaar zo geleverd is, namelijk in '85 werd er al weer een facelift doorgevoerd waarbij interieur, grille, bumpers, sierlijsten en nog een hele handvol kleine details gewijzigd werden. Een originele 84er MKII GTI was dus best wel zeldzaam, helemaal na 20 jaar bedacht ik me. Maar verder deed ik er niks mee, ik kocht een GTI 16V van '86, later nog een Passat erbij and life continued.
Totdat ik in januari van dit jaar uit pure verveling op een vrijdagavond half 12 wat op MP aan het struinen was, en mijn oog viel op een compleet originele 84er MKII GTI, origineel Hollands, van 1e eigenaar, complete onderhoudshistorie aanwezig (dealer!!) en volgens de eigenaar "in nette staat". 1 minpunt: het subframe was verrot en afkeur, en de eigenaar besloot dat het beestje hem deze dure reparatie niet meer waard was, en dus maar weg moest (quote advertentie: "misschien handig voor iemand die er onderdelen van kan gebruiken").
Dit was te mooi om waar te zijn! Echter, er waren 2 problemen: ik ben thuiswonend en had al 2 auto's (en overige gezinsleden bezitten met elkaar ook nog 4 auto's), en ik kon de zaterdags echt niet. Maar, als ik dit buitenkansje zou laten schieten zou ik dat mezelf nooit weer vergeven!
Overleg met pa: als jij hem echt wilt hebben, haal ik hem morgen voor je op!
Zo gezegd, zo gedaan, volgende ochtend zelf nog even gebeld, en klonk allemaal perfect, dus pa uitgezwaaid en aan het werk gegaan.
s'Middags kwam pa thuis, en na een kritische blik wist ik het zeker: today was my lucky day! Auto keihard, interieur keihard, netjes van buiten, superstil snorrend motortje zonder getik: deze gaat nooit meer weg!
Plannen:
-subframe vervangen en APK erop
-nieuwe, origineel VW smalle bumpers erop, de oude heeft de eigenaar eens matzwart gespoten en begint te bladeren
-overige kunststofdelen uitwisselen met mijn andere GTI om dezelfde reden
-langs de restyler, hier en daar wat parkeerdeukjes
-interieur goed reinigen
-alle kleine plekjes supernetjes bijwerken
-schroefset van mijn andere GTI komt eronder, Weitec in hardheid verstelbaar
-BBS RS001 7J ET25 met 195-45-15
Voor de rest: superorigineel houden en alleen zomers zo nu en dan de weg op!
Ik heb hier wat foto's van niet al te geweldige kwaliteit, maar ik zorg dat met het vorderen van de auto ook de foto's steeds weer aangevuld worden.
Beginnende roest rond de kentekenplaatverlichting eliminereren:
Deurpanelen alvast eruit voor de restyler. Stoel is smerig maar keihard, niet uitgezakt en niks!
En de velgen, welke al helemaal gerestaureerd zijn, dus originele randen en schroefdoppen gepolijst, hart opnieuw zilver, nieuwe RVS boutjes en nieuwe logo's:
Ik houd jullie ge-update!