14-07-2006, 12:36
|
|
Postwhore
|
|
Join Date: Mar 2005
Posts: 1,407
|
|
Quote:
Originally Posted by bugdaddy
Ah eindelijk zijn we het eens oneens
Volgens mij maakt het niet uit of onder welke hoek een radiator staat/ligt. Het gaat vooral om de hoeveelheid lucht die je er doorheen laat gaan, dit kun je dus forceren met bijvoorbeeld happers en/of vinnen.
Misschien werkt een horizontaal geplaatste zelfs beter omdat verwarmde lucht de neiging tot opstijgen heeft en dus vanzelf door de radiator heen zal steigen (denk ook aan de grotere radiatoren van grote airco systemen, liggen ook meestal).
Ik heb ook de accu rechtsachterin staan, daar wil ik de radiator eigenlijk niet hebben, want ik wil de koellucht liever niet hebben in de buurt van de motor om zoveel mogelijk hitte af te kunnen voeren.
Laatst las ik ergens dat als je de klep van een combi open zet de lucht niet naar achteren uit de motorruimte verdwijnt, maar juist door de zuiging (het model auto als een koekblik qua aerodynamica) de lucht van achter door de klep naar binnen zuigt.
Dit zie je nog wel eens bij luchtgekoelde bussen die hun klep openzetten voor extra koeling.....
Nog maar ff verder de boeken in
|
Wat dat platleggen betreft zou je best wel eens gelijk kunnen hebben, ik zat niet zozeer luchttechnisch te denken maar ik dacht meer waterzijdig,
warmwater is nl. lichter dan koudwater dus hoe hoger de intrede t.o.v. de uittrede zit hoe beter het werkt (of heb ik het helemaal mis?).
Als je de radiateur plat onder je bus hangt zal de lucht aan de boven kant toch wel moeilijk weg kunnen en ook met een goede luchtschep zal het moeilijk zijn om de luchtrichting 90Gr. te draaien.
Maar ik vindt zelf dat je over dit soort dingen nooit te lang moet lullen, en gewoon moet proberen, ik ben wat dit soort dingen betreft redelijk eigenwijs en als ik niet geheel overtuigt ben dat het niet gaat werken ga ik het gewoon proberen (ook al zegt iedereen dat het niet kan) dus suc6 en we zien de fotos van hoe het uiteindelijk geworden is wel.
ik dacht dat achter de bus een soort onderdruk zou zijn, dus als de klep open staat zal hij vanwege die onderdruk lucht uit de motorruimte trekken (hoop ik)
dat was in iedergeval mijn gedachte.
Gr,
Paul.
|