Ah eindelijk zijn we het eens oneens
Volgens mij maakt het niet uit of onder welke hoek een radiator staat/ligt. Het gaat vooral om de hoeveelheid lucht die je er doorheen laat gaan, dit kun je dus forceren met bijvoorbeeld happers en/of vinnen.
Misschien werkt een horizontaal geplaatste zelfs beter omdat verwarmde lucht de neiging tot opstijgen heeft en dus vanzelf door de radiator heen zal steigen (denk ook aan de grotere radiatoren van grote airco systemen, liggen ook meestal).
Ik heb ook de accu rechtsachterin staan, daar wil ik de radiator eigenlijk niet hebben, want ik wil de koellucht liever niet hebben in de buurt van de motor om zoveel mogelijk hitte af te kunnen voeren.
Laatst las ik ergens dat als je de klep van een combi open zet de lucht niet naar achteren uit de motorruimte verdwijnt, maar juist door de zuiging (het model auto als een koekblik qua aerodynamica) de lucht van achter door de klep naar binnen zuigt.
Dit zie je nog wel eens bij luchtgekoelde bussen die hun klep openzetten voor extra koeling.....
Nog maar ff verder de boeken in