Hoi Dean,
Er is maar 1 merk dat ik weet die een andere set tuimelaars voor type 4 levert en dat zijn idd de door jouw genoemde Pauters met 1:1,48.
Standaard bij type 4 is 1:1,3 (of 1,31) zoals je weet.
Er is dus maar 1 keus, wat het weer makkelijk maakt. De ervaringen met de Pauter tuimelaars is echter zeer verdeeld.
Die Pauters zijn namelijk niet zelf-smerend. De olie die door je stoters en stoterstangen aangevoerd wordt, wordt niet gebruikt zeg maar. Originele tuimelaars zijn hol en via de boring komt er oliedruk op de draad van de stelbouten die zo de klepkop en geleiders smeren van bovenaf. Ook worden zo de klepveren wat gekoeld.
Dat gebeurd dus allemaal niet als je die Pauters gebruikt. Toch gaat het meestal goed...en soms ook niet.
Nog iets om te bedenken: een Schleicher 324 (en alle andere type 4 nokkenassen) zijn ontworpen voor standaard tuimelaars. Er zomaar een andere verhouding op zetten is dus nogal experimenteren op zijn zachtst gezegd. Ik verwacht dan ook net dat je zo snel betere overall resultaten zal halen als je die Pauters op je bestaande blok zet.
Hou ook rekening ermee dat je klepgeometrie veranderd als je er andere-overbrenging tuimelaars op zet.
Hou er ook rekening mee dat je maimale kleplift nu nog een stuk groter wordt waardoor de kans op 'coilbind' zeer reeel aanwezig is met de al vrij extreme 324 nokkenas van Schleicher. Kleplift wordt nu 9,4 x 1,48...(=erg veel).
Wat je misschien niet wist is dat alleen Pauter zelf - ik dacht twee types - speciale nokkenassen in het programma heeft die speciaal zijn ontworpen om te werken met deze forse overbrengingsverhouding.
Maar ik denk niet dat je bereid bent je blok daarvoor open te (laten) maken
Niet zo simpel als je dacht waarschijnlijk allemaal, maar wel handig om te weten voordat je wat gaat uitproberen en je weer een blok kwijt bent leek me.
Als je echt wat meer vermogen wil uit je bestaande motor moet je het blok eens laten afstellen op een vermogensbank. Waarschijnlijk de goedkoopste pk's die je kunt vinden
Greets,
Walter