Hallo,
heb zelf ook met een 1.6tg gereden met 300.000 km op de teller.
Motor bijna op zou je zeggen?!
Rond deze km-stand zat ik met een uitlaatgaslek tussen cilinderkop en uitlaatspruitstuk. Terwijl de turbo er toch af moest heb ik metteen een kleinere watergekoelde turbo gebruikt van 1.6 TD intercooler. En metteen de druk wat verhoogt en de pomp wat verrijkt.
Vertrek vanuit stilstand: fenomenaal, mijn hoofd werd tegen mijn hoofdsteun gegooid! serieus van verschoten! Echter: in 3de versnelling het effect/de winst volledig weg. Na wat geredeneer tot het vermoeden gekomen dat de inlaatlucht te heet wordt bij hoge belasting. Intercooler van mercedes CDI genomen en verlast+ ingebouwd => blijvend effect maar minder zoals eerst: groetendeels turbodrukleiding is turbodarm ipv buis: drukverlies op uitzetting leiding dus.
referentie pk's/koppel: leon TDI 110 pk kon niet mee in acceleren
evenals passat 130pk met 6 versnellingen was net gelijk in accelereren. (bedoel het eigenlijk andersom
)
Rookte natuurlijk nogal.
Heb er zo een 15000 km mee gereden totdat ik in het achteruitrijden misschien iets geforceerd heb.
1 uur later (1 uurtje op café gezeten) reed ik op m'n gemak naar huis en na kleine km begon m'n golf te schudden, net alsof je met een platte band rijdt. Bleek mijn motor te zijn. Ik moet nog steeds het blok eens opendoen om te kijken wat er juist defect is. Door wat ik hier net las kan het dus hoogst waarschijlijk de koppakking zijn, aangezien bij het snel achteruitrijden (70 meter) bijna geen lucht door de radiator gaat.
Ik ben na dit incident naar een vermogentestbank gegaan (wat ik eigenlijk veel eerder had moeten doen) en mijn blokje leverde nog steeds 86 pk.
Heb onderstussen enkele jaren met mn gti gereden en nu terug begonnen om de diesel OK te maken. Zelfde turboconfiguratie op een 1.9TD.
Mijn vraag is nu aan jullie: de Boschpomp die ik gemonteerd heb voor dit blok is er 1 zonder turbodrukaansluiting maar komt wel van een AAZ-motor.
Is dit normaal en werkt dit goed. (mijn motor heeft geen EGR-klep)
Wanneer de motor draait is het net alsof er in 1 cilinder een klopje/tik zit welke verbeterd met warmdraaien. Rookt niet terwijl.
Hebben jullie soms een handboek of tekening van de opbouw van een boschpomp?
Groeten,
Piet
Weten jullie soms raad?