28-03-2004, 20:56
|
Postwhore
|
|
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
|
|
Remklauwen..
Het zelf stellen van de remklauw gebeurt door de beweging van de zuiger tijdens het remmen...als de blokken slijten, kunnen ze verder naar buiten bewegen, dat gebeurt met een draaiende beweging.......dat staat los van het handrem mechanisme.....Om die zelfde reden moet je de zuiger als je blokken vervangt terugstellen met een draaiende beweging........het tegengestelde van de beweging die de zuiger maakt bij normale slijtage....
Je moet de zuiger zover terugstellen dat bij montage van de blokken een speling van +/- 1 mm tussen schijf en blokken is...teveel speling heeft tot gevolg dat de handrem niet werkt, want de slag van het handrem mechanisme is domweg te klein ...
Het eigenlijke stel mecahnisme bij dit type rem bestaat uit schroefdraad met hele grote spoed die inwendig in de zuiger zit en uitwendig op het deel wat de blokken aandrukt mbv van het handrem heveltje op de klauw..deze schroefdraad voorkomt dat de zaak niet ingedrukt kan worden met een axiale druk, maar slechts met een draaiende beweging ...Het handrem mechanisme oefent dus alleen een axiale kracht uit.....
De handrem word zoals bekend afgesteld met de stelschroef binnen in de auto bij de handrem handel
Daarom staat er in de diverse handleidingen ook dat je de blokken moet *zetten* door het meerdere malen intrappen van het rempedaal...op die manier word de draaiende beweging opgeroepen en stellen de zuigers zich
|