Quote:
Originally Posted by Albie
Dat zijn toch gewoon de (soft)turbo dieselblokken met een 5de versnelling als econoom?
En echt gtd blok heeft een intercooler en dan 80 pk. Dat is dit eco-blok in dit geval niet neem ik aan
|
Nou ,ik zal je eerst eens vertellen wat nu een gtd inhoud.
Er zijn verschillende modellen geleverd als gtd en dat staat alleen voor de uitvoering van de auto!
Er zijn namelijk verschillende motoren geleverd ;
De 1600 td ,de z.g. (kleine)milieu turbo,met 60 pk (de 1v motorcode)
de 1600 td ,met "grote"turbo ,de 70 pk ,(de jr motorcode)
en de 1600 td ,met kleine (watergekoelde ) turbo,met 80 pk (de sb motorcode)deze motor heeft ook een intercooler.
De gtd is met de 70 en de 80 pk geleverd ,ik heb zelf momenteel 2 jetta's,de witte is een GTD met de 70 pk versie ,en de rode is een "eco"turbo met 60 pk
Zelf heb ik bij de rode ,de kat leggehaald ,een g60 einddemper gemonteerd,een open filter gemonteerd ,en de pomp iets opgeschroeft.
Deze loopt nu even snel als een 70 pk !
Verder blijft deze ook ongewijzigd ,want ik rijdt er zo'n 500 km per week mee!
Ik zou ook hier de turbodruk kunnen verhogen ,maar bij een km stand van 325000 km laat ik deze mooi zo staan.
De witte ,daar heb ik ook een open luchtfilter op ,en een grote intercooler ,en compleet open uitlaatsysteem .(54 mm) ,met alleen een achterdemper.
Ook is hierbij de pomp iets opgeschroeft ,en is de waste gate en drukregelklep buiten werking gezet .
Deze heeft nu 1,1 bar turbodruk (origineel is 0,6a0,7 bar)
Deze zal nu en geschatte 85 pk hebben.Hier zijn wel de koppakking en kopbouten vervangen !
Het enige nadeel van een 70 pk is dat de turbo pas begint bij zo'n 3000 toeren ,en dat is bij een 60 en 80 pk niet zo .
die beginnen al bij zo'n 1200 toeren te trekken .
Dus de modellen met een "kleine"turbo rijden wel iets soepeler.
Maar er is met alle modellen wel pk winst te behalen !
Het is in ieder geval wel een groot verschil met een gewone ongeblazen 1600!
groeten Wytze
O ja dus niet alle gtd's zijn dus met intercooler! ze zijn veel meer geleverd met de jr motor(70 pk)