Ik denk dat wat hij probeert te zeggen is, dat geel of grijs kenteken een belastingtechnische zaak is. Aangezien je als oldtimer toch al geen belasting betaald, je ook geen boete opgelegd kan krijgen als je met een oldtimer met grijs kenteken, mensen achterin vervoerd.
Ik heb ditzelfde geval eens uitgezocht voor mijn Citroen Mehari.
Die zijn begin jaren 70 zowel 2 persoons als vierpersoons geleverd (klapbankje achterin) op grijs kenteken. Later zijn de inrichtingseisen veranderd en kon dit niet meer. Als je dan dus met je goedkope grijze kenteken mensen achterin vervoerde pleegde je belastingfraude en kreeg je een boete gerelateerd aan het voordeel wat je had gehad.
Ik heb onlangs uitgezocht of ik (nu mijn Mehari uit 72 belastingvrij is), nog een boete kan krijgen voor het vervoeren van mensen achterin. Ik heb eerste de RDW gebeld, maar die gaan daar niet over. Ik werd verwezen naar de belastingdienst. Die gaven aan dat aangezien het een oldtimer betreft, ze ook geen boete kunnen geven aangezien ik toch al geen belasting betaal en ze alleen boetes kennen die gerelateerd zijn aan het belastingvoordeel wat je genoten hebt. Ze raden me wel het ook nog na te vragen bij de verkeerspolitie. Dat heb ik gedaan en die zeiden ook dat ze geen boete konden opleggen als je toch al belastingvrij rijdt. Er moest wel een originele bank gebruikt worden.
Ik zou me er dus niet te druk over maken. 't Is een beetje grijs gebied, maar ik heb in ieder geval begrepen dat een boete niet aan de orde is.
Als je zekerheid wilt, dan laat je het ding omkeuren. Komt er in principe op neer dat je originele banken op de originele manier moet vastzetten en dan is het zo gepiept. Kost alleen een paar tientjes.
Gr. Marco