21-03-2004, 13:27
|
Postwhore
|
|
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
|
|
Waar staat dat ik alles vervang?? Ik geef alleen aan dat het zaak is dat er eerst gekeken word naar oorzaken. Als er geen afwijkingen zijn kan er gewoon uitgelijnd worden. Als men gaat uitlijnen ZONDER dat de oorzaak bekend is......sja dan vraag ik me in alle ernst af wat daar dan het nut van is.
Ik zal een voorbeeld geven........iemand komt in een service bedrijf met de klacht dat de auto niet goed spoort, gevoelig is voor zijwind enz....
Prima ding word uitgelijnd, en inderdaad er worden afwijkingen gevonden....alles netjes afgesteld zoals het hoort..
Klant gaat weg.............weggedrag van de auto is niet wezenlijk beter geworden, maar ach de auto moet binnenkort weer voor de jaarlijkse apk keuring en dan zal ik de garage er op wijzen..Blijkt dat er speling op de fuseekogels zit....kogels worden vervangen, uiteraard word de hele boel opnieuw uitgelijnd...
Auto rijdt nu weer als een scheermes.....
Wat zou er gebeurt zijn als men bij de eerste uitlijnbeurt ook al was vastgesteld dat de boel speling had?? Een correcte monteur had de klant er op gewezen en het uitlijnen uitgesteld totdat de zaak gefixed was.
Zo geld het met alle zaken die uitlijnen vereisen: Eerst de reden zien te achterhalen waarom er een een afwijking is....eerst dat oplossen en dan pas uitlijnen.
Uitlijnen is meer dan compenseren van maatvoering enz, het bepaald in sterke mate HOE een auto zich gedraagt, en dan niet alleen bij rechtuitrijden enz..
Kleine subtiele afwijkingen kunnen een wereld van verschil maken qua weggedrag....en helaas heeft niet iedere monteur die uitlijnt dat gevoel in de vingers, men kan de zaak prachtig afstellen zoals het word voorgeschreven, maar het plaatsen van een verbreder kan dat geheel te niet doen als het niet bekend is
|