View Single Post
  #1  
Old 29-03-2006, 01:48
Intelligence Intelligence is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 219
Send a message via MSN to Intelligence
Exclamation De knoop doorhakken, blijft de golf? (Long story)

Hallo mensen,

Ik heb een 90'rt Golf II GTI 16V (PL). Heb hem gekocht met KM stand 186.000 en dit was afgelopen zomer. Enkele weken na aankoop motor oververhit geraakt door defecte thermostaat waardoor mijn koppakking ook de geest heeft gegeven. Dit heb ik alles laten repareren door de garage en toen LIEP ie ook als een trein. Toen ik voorzichtig de golf weer ging uitproberen op de dag dat ik hem weer ophaalde begon de auto plots te stotteren, toerenteller ging helemaal gek op en neer dansen en gaf de auto de geest. Gelukkig mooi voor de deur van een cafe en nadat de golf de berm in was geduwt de ANWB gebeld. Deze kwam tot de conclusie dat het de hallgever was, heeft een beetje geprutst en zei dat ik vanaf dat moment nog zon 300km kon rijden en dan de hallgever definitief de geest zou geven. Dus direct weer naar de garage gereden en de leenauto weer meegenomen (ja dat was goed geregeld, mijn complimenten). Deze heeft de hallgever gerepareerd, maar sindsdien begon mijn probleem een beetje. Sinds dat moment is de Golf veeeeel trager dan normaal, ik dacht, onsteking niet goed afgesteld en langsgegaan bij de garage. Deze vertelde dat dit allemaal in orde was (heeft niet gekeken!)....
2 weken geleden was ik het zat (dus bijna een half jaar met trage golf gereden) en de ontsteking af laten stellen door een andere garage (gespecialiseerd in GTI's/G60 e.d.) en sindsdien trekt ie veel lekkerder, maar zoals die kerel van de garage al zei (die heeft er zelf ook in gereden) nog niet hard genoeg zoals een echte GTI 16V hoort te doen. Die avond nog ff de uitlaat weer helemaal gasdicht gemaakt en hij trekt nog weer wat harder.

Kortom, de snelheid is weer grotendeels terug. Misschien dat hij nog langzamer is doordat de katalysator leeg is, weet niet hoe dat gaat met de lambda sonde...
Maar tijdens het proefrijden viel die kerel van laatstgenoemde garage een kraak op (die ik zelf ook al een half jaar hoor) waarvan hij dacht dat het een motorsteun was. Een vriend van me dacht ooit dat t iets van de ophanging is (fuseekogel ofzo?) wat kraakt....
Nu zijn we vorige week zondag met de club naar Automaxx geweest en sindsdien is die kraak weg! Rijd nu dus al 2 weken zonder de kraak, maar sindsdien is er wel een nieuw probleem, het linkervoorwiel loopt in bochten naar rechts aan boven in de wielkast, dit heeft hij nooit gedaan. Ik vermoed dus dat de kraak bij de ophanging vandaan komt, maar dit word zeer binnenkort bekeken, dan gaat de golf voor grote controle op de brug bij een kennis.

Nu zit ik dus in twijfel, ga ik deze golf helemaal opknappen, of verkoop ik hem en ga ik de volgende auto helemaal onder handen nemen. De bedoeling is dat het een echte showwaardige auto word, zowel motorisch als exterieur/interieur. Wat is jullie mening hierover? Nog ff wat gegevens:
KM Stand: 202.000 km
Bouwjaar: 1990

Best hoge KM stand, dus als deze auto mijn project auto blijft/word (Tis ook mn eerste auto dus t heeft iets speciaals) moet er in de toekomst misschien een engine swap plaats vinden (Door bijv een KR, G60 (past dit?), of wat anders exotisch zonder al te veel aanpassingen).

Foto:



Btw, alles wat er nu aan gebeurt is is door vorige eigenaar gedaan.... niet mijn smaak G60 bumpers..
Reply With Quote