19-03-2006, 14:09
|
|
T2 Guru
|
|
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
|
|
1.3 FI: loopt stationair onregelmatig en te hoge CO
Ik ben sinds kort in het bezit van een model 1990 Polo Coupe Fox met 1.3 Fuel Injection motor (motorcode NZ). Vorige week ben ik met deze wagen naar de APk geweest. Een hele lijst met afkeurpunten was het resultaat. Niet echt een probleem want het meeste kan ik wel fixen behalve dan de te hoge uitstoot.
Ik ben zo dom geweest naar een goedkoop APK adres te gaan (EUR 25 voor een APK) en ik heb ergens het vermoeden dat ze daar niet zo blij waren met mijn ietwat dubieuze Polo. Anyways, de monteur heeft geen enkele moeite/interesse getoont om het CO bij te stellen. Hij zei dat de te hoge uitstoot één van de afkeurpunten was... en waar dat aan kon liggen? " Dat kan aan zo veel dingen liggen" was zijn commentaar.
Eén van die dingen is waarschijnlijk dat de catalisator niets meer doet omdat deze leeg is van binnen. Maar de eisen voor wagens uit 1990 zijn toch nog niet zo hoog ten opzichte van nieuwere wagens of heb ik het mis?
Anyways, de vorige eigenaar heeft me verteld dat de motor stationair onregelmatig draait sinds de catalisator is leeg gemaakt.
Mijn vragen:
-> Wat kan ik doen aan de te hoge uitstoot zonder een nieuwe catalisator te hoeven kopen? Als het antwoord is "Co afstellen", dan vraag ik mij af, kan ik dat zelf doen zonder apparatuur en zo ja: hoe?
-> Kan het onregelmatig lopen van de motor zijn veroorzaakt door het leegmaken van de catalisator? Zo ja: kan ik hier iets aan doen zonder een nieuwe catalisator te hoeven kopen?
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).
'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
|