View Single Post
  #40  
Old 14-03-2006, 10:04
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Quote:
Originally Posted by Waldorf
Geef even je bron door, want die heeft het toch echt verkeerd. Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan dat wij begrijpen.
Zie me niet verkeerd, maar stel je nou voor dat je de velg aan de binnenkant 1 cm verbreedt, en 2 cm aan de buitenzijde. ALs je ET waarde 43 was wordt ze nu 33. De hartlijn is een cm naar buiten geschoven. Dus dat is geen vast gegeven.


Je etwaarde wordt 38 mm...
Verschil is 20-10= 10 mm meer naar buiten.
Je etwaarde wordt hierdoor 10/2=5 mm kleiner = 43-5=38 mm

Domenico..:

Wanneer je een velg hebt met een bepaalde breedte en et-waarde.
Je et waarde is dus het punt van montagevlak tot aan het midden van de gehele velgbreedte.
Wanneer je de velg in zn totaal breder maakt dan verschuift automatisch het midden van de velg.
Wanneer je de buitenrand breder maakt (zie plaatje in dit topic) gaat de middellijn meer naar buiten toe en komt deze dus dichter bij het montagevlak en wordt de et-waarde kleiner
Wanneer je de binnenrand breder maakt (zie plaatje in dit topic) gaat de middellijn meer naar binnen toe en gaat deze verder van het montagevlak af en wordt de et-waarde groter.

Het klopt inderdaad als je zegt dat de afstand van montagevlak (naaf) tot aan achterzijde velg (binnenrand) altijd hetzelfde blijft, dit is inderdaad zo als je je buitenrand verbreed (wat over het algemeen gedaan wordt).
Maar het is niet zo dat de afstand van montagevlak tot aan achterzijde velg je et-waarde bepaald.

En over die adapters, door en adapter breng je je velg inderdaad naar buiten, hiermee verKLEIN je je et-waarde in principe, dit omdat je het montage vlak dmv de adapter/spoorverbreder dichter naar het midden van de velg brengt.
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote