Carterontluchting/olie-afscheider is in principe gelijk aan die van een G40. Correct.
Sommige motoren (ligt een beetje aan motorcode + auto waar ie in hangt) hebben nog een extra 'geel-verkleurd' plastik olie-afscheidertje.
Door verschillende redenen kan er olie mee omhoog komen. O.a. te hoge carterdruk veroorzaakt door versleten zuigerveren. Maar ook verhoogde carterdruk door te lage zuigersnelheid: Laag stationair geeft de zuigers meer tijd om te kantelen, en de compressiedruk meer tijd om langs de zuigerveren te ontsnappen. Verder kan de ontluchting dus vol zitten (waardoor de druk door t slangetje toeneemt), of staat t olie-peil te hoog, Is de olie veelste dun door of de verkeerde olie, of een verkeerde (te arme) afstelling van de motor). etc etc etc.
Mijn GL (1043cc, bouw gelijk aan 1300) heeft ook wel eens last gehad van de bekende, maar onbedoelde 'olie-bad-filters'. Dat deed / doet ie echter vooral als ik m flink op z'n ballen geef: 5500+ rpm (enorm korte versnellingsbak)
D'r zijn verschillende oorzaken te bedenken dus, en 't is niet 1-2-3 vast te stellen wat het dan wel en wat t dan niet is. Compressietesten is nooit slecht. Geeft je meteen een indicatie hoe de slijtage verschillen zijn, en of je de kleppen een beetje goed gesteld hebt
De carterontluchting spoel ik nog wel eens door, door bij een olie-wissel (met een leeg gelekt carter) een flinke sloot benzine door de carterontluchting naar beneden te gooien. Spoelt t ontluchtingspotje van schoon, en eventuele drap onder in je carter spoelt ook mee naar buiten.
In combinatie met zo'n pre-olie-wissel-los-week-troepje (
http://www.wynns.be/Products/Produc...ysCl%26Cond.htm ) spoel je t allemaal lekker schoon. Nieuw luchtfilter erin, alles goed schoonboenen en in de gaten houden. Een oil-catch-tank zoals ze in de racerij gebruiken is niet echt 'je van het' voor normaal tot zwaar straat gebruik: kost een hoop knaken, en t is alleen symptoom bestrijding; de oorzaak moet je aanpakken.