View Single Post
  #1  
Old 14-02-2006, 14:51
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default Porsche 944 remmen op een T2a/spijlbus

Allereerst even dit, we hebben dit gemonteerd onder een T2a uit 1967, maar de werkzaamhaden voor onder
een spijlbus zijn hetzelfde.. de bevestiging (orgineel) van de ankerplaat aan de spindle is bij spijl en pano gelijk.

Wat we van de Porsche 944 onderdelen gebruiken is het volgende;
-wielnaven met steek 5x130
-zweefzadel (één remzuiger) remklauwen, kompleet met beugel
-geventileerde schijven met een diameter van 282mm en 20,5mm dik

Deze onderdelen komen allemaal van een Porsche 944 type1 (ook wel NA genoemd) af uit de bouwjaren '83 t/m '85

Het verdient wel aanbeveling om de klauwen te reviseren en de schijven en blokken te vervangen door nieuw.
En hou er dus rekening mee dat je Porsche wielen met steek 5x130 nodig hebt !!

Goed, de kit;



2 remklauwadapters, 2 platte vetkeerringen, 2 kleine en 2 grote aluminium ringen en een zakje boutjes.




De situatie zoals we hem allemaal wel kennen... een grote remtrommel met steek 5x205.




Na demontage blijft er dus een kale astap over.
Zoals ik al eerder zei, dit is een T2a uit 1967, maar een spijlbus ziet er bijna hetzelfde uit.




Hier zit de adapter voor de remklauw reeds gemonteerd.
Let op dat de verdikking (met schroefdraad voor de remklauwmontage) naar binnen wijst, ander gaat straks de 944
remklauw niet passen.. links en rechts maakt niet uit... adapters zijn aan beide kanten bruikbaar.




Hier zit de 944 naaf gemonteerd op de astap.
De wiellagers zijn vervangen, en onder de nieuwe lagers worden dus de alu ringetjes gelegd, dit om het lengteverschil in de
astap (Porsche is dus korter, en anders kan je het lager niet opspannen) op te vangen.
Vandaar ook de plattere vetkeerring, enerzijds om tussen het binnen en buitenlager meer ruimte krijgen (bus heeft een
langere astap) en anderzijds om aan de fusseestukkant ruimte te krijgen voor de remklauwadapter (is 5mm dik)




Hier zit de 944 zweefzadelremklauw gemonteerd.
In tegenstelling tot de adapterplaten voor de remklauw, is er wél een onderscheid tussen een linker en rechterremklauw.
(de onluchtingsnippels op de remklauwen moet altijd naar boven wijzen)




En hier is er een nieuwe remleiding geplaatst.
Vanwege het doldraaien van een wartel, moest links vanaf de hoofdremcilinder vervangen worden.
Rechts ging wel zonder problemen los, en daar zit zelfs het orginele leidinkje weer gemonteerd.




Het eindresultaat na een avondje (van 19:00 tot 23:00, met 2x uitbreid koffie tussendoor ) sleutelen.
Een T2a die van een lief schattig busje op 14" steelies getransformeerd is in een dikke "oldskool/germanlook"panelvan.




Achter gebeurd over een week of twee á drie, maar daar worden straks de 8,5x17 met 215/35 gemonteerd met behulp
van 5x205 naar 5x130 adapters, ook omdat anders de wielen (als we zouden verboren) niet zouden passen, dit vanwege
de hoge etwaarde van deze 1996 BoxsterS wielen.




Close up van de Boxster 7x17 et55 met 195/40

Met dank aan Bussie komt zo voor de helpende hand en het -vaak nutteloze en overbodige- commentaar, Mac Gyver
voor het sleutelwerk en Dennis (vwasteland opt volksforum) voor de belangstellende aandacht.

De bus die we hiervoor gebruikt hebben is eigendom van de hier alom bekende Scumbag

bus stond er een beetje suf en dufjes bij zo op die 14" steelies, vinden jullie ook niet ??
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote