Even een oud draadje weer opgepakt. Eindelijk weer tijd om te sleutelen.
Vervolg van het geheel was: brandstofklep uit pomp gebouwd, getest, is goed. Starten zonder brandstofklep, pomp rechtstreeks uit flesje diesel laten drinken nada: niet starten. Hij lijkt wel brandstof aan te zuigen, want het nivo in het flesje daalde..... ook het gashandelasje bekeken...lijkt ook geen noemenswaardige speling te hebben.
Op aanraden klein beetje motorolie in de pomp laten lopen omdattie misschien vast stond...nachtje laten staan: vanmorgen de diesel aangesleept en al vrij snel: lopen !
Motor liep regelmatig, in het begin wat witte rook van de koude start, maar al daarna kleurloze rook. Niet inhouden, niet schokken, dus we dachten het probleem te hebben geteckeld......
Niet dus.
Ritje van een kilometer of 10, terug op honk, uitgezet. Half uur later, starten, motor was nog handwarm, duurde lang, maar na een 10-15 seconden toch lopen (regelmatig). Dacht nog optimistisch, moet ik ook maar niet zo'n oud lijk aanhouden
Toen een uur of 3 gewacht, voorgloeien, starten nada-niets
. Grrrrrr, hetzelfde probleem als voorheen.
Ik ben eens nagegaan wanneer het probleem is onstaan. Het probleem leek te zijn ontstaan na vervanging van de startmotor: bij de oude schoot de starterkrans er niet meer uit, dus die was overleden. Dus een ander gehaald, die de motor ronddraait (althans zo lijkt het qua geluid). De nieuwe startmotor heeft een ander VW en Boschnummer dan degeen die erin zat maar paste wel. Kan het nu zo zijn dat de nieuwe starter voor benzine is, en dat dat de beschreven problemen kan geven ???
Nog even de nummers: oude startmotor: 068 911 023A (001 314 012)
nieuwe startmotor 068 911 023G (001 110 001)
Als dit zo is kan ik de oude starter laten reviseren.....