View Single Post
Old 29-01-2006, 16:14
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

Tsja 2,5 V6 TDI past het... vast wel, maar wat ik hier mee aan wilde geven is dat je beter op zoek kunt gaan naar een andere motor als je pk's wilt en dan niet blijft hangen bij de luchtkoelers. Een type 4 of Type 1 opkietelen is best prijzig als je kijkt wat voor waterkoeler blokken je daar voor ophaalt. Bijvoorbeeld een TDI als je zuinig wilt heb je snel met chip op 130 tot 150pk zij het niet dat sommige blokken dat standaard al hebben. En je hebt heel veel koppel. Subaru motoren hebben ook leuke vermogens en behoorlijk wat koppel, 2,0 16v heeft 115 en de 2,2 heeft zo'n 136pk. Deze blokken zijn betaalbaar, zo tussen de 250 en 750 euro als je wat zoekt. Nog niet genoeg om een CRXje achter je te laten, die zijn gewoon vies snel! Als je snel wilt optrekken moet je geen langere bak nemen.

Verder als je bv een lange bak achter een 1600 zet dan wil je graag je motor vernielen. Dit omdat de motor dan bij dezelfde snelheid minder toeren draait. De koeling bij luchtgekoelde motoren is afhankelijk van de toeren die de motor draait omdat de koelvin op de krukas aangesloten is. Als de motor dus minder toeren draait en dus minder koeling krijgt maar nog wel hetzelfde vermogen moet leveren dan wordtie dus warmer... Ik heb dit eens getest bij mijn 2.0l CU motor in m'n T3 waar ik 205R14 banden om heb gelegd ipv de originele 185R14 maat. De banden waren dus hoger, wat hetzelfde effect heeft als een langere bak. De cilinderkoptemperatuurmeter (mooi scrabble woord) gaf onmiddelijk een hogere temperatuur aan! Niet doen dus! Ik heb eventueel wel een exel file waar je wat kunt spelen met diverse bakken en bandenmaten, zodat je kunt zien wat voor invloed dat heeft op de topsnelheid en toeren etc.

Dus wil je sneller en kan jouw de originaliteit van de bus niks schelen, mik er dan gewoon een waterkoeler in, zijn veel mogelijkheden en is stukken goedkoper dan een luchtkoeler te ´tunen´.

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote