26-01-2006, 14:17
|
Forum Newbee
|
|
Join Date: Oct 2005
Posts: 28
|
|
T2b - motor upgrade.
Ik heb nu een T2b. En qua uiterlijk is hij klaar, interieur is bijna af en nu wil ik binnenkort met het motorgedeelte gaan beginnen. Het is voor mij nog allemaal redelijk nieuw en op de engelse forums kom ik er niet echt uit hoe je een motor upgrade moet aanpakken.
Het busje gaat gebruikt worden voor uitstapjes en inde zomervakantie voor een tripje door europa. Injectie is zowieso een stuk zuiniger en er zal dan ook een andere versnellingsbak erin moeten komen liggen.
De dingen die niet echt duidelijk zijn zijn de volgende.
- Wat is een uitstekende motor voor dit alles? (subaru legacy zie ik veel - nog AC varianten?)
- Wat te doen met de waterkoeling (goed bijpassende radiateur? montage in koelsleuven/onder de auto)
- Motorophanging (zijn hier kits voor of tekeningen van wat je moet fabriceren).
- Injectiesysteem aansluiten (ik heb gelezen dat er kant en klare kabelbomen waren die niet "vertaald" hoeven te worden.)
- Uitlaat lijkt me een kwestie van passen/buigen/meten en lassen.
- Hoe zit het met de keuring? (RDW zegt - type motor ook in voertuig gebruikt dan mag je 40% meer vermogen krijgen - andere motor dan moet voertuig aan tests vol doen +/- 600euro (lelystad) maar ik zie veel buggies met subaru/porsche motoren die toch goedgekeurd zijn.
- bij het vervangen van de versnellingsbak - hoe zorg je dat je voor ook juiste versnellingen kan kiezen.
Misschien ben ik allemaal een beetje te voorbarig. Maar een t3 diesel schijnt korte levensduur te hebben en is dus geen optie. Misschien dat ik een bepaalde optie over het hoofd zie. Maar belangrijk voor mij is een betrouwbaar/zo zuinig mogelijk/geen toerenjankend op 120km/h geheel. Tips zijn welkom. Misschien dat er wat leden wat ervaringen kunnen delen. Is er geen gespecialiseerd bedrijf (Franky's vw?) die bepaalde oplossingen kunnen leveren?
|