Quote:
Originally Posted by Gert
Hou je er wel rekening mee dat als je naar de APK gaat dat het dan op een trailer moet. Zelfs de rechter gaf me ongelijk ..
|
Gert: Geef me meer details over deze zaak. Wat is er gebeurd?!?
Bij deze de wettekst. Eerst zal ik even kort omschrijven wat er volgens mij staat en daarna kun je het zelf lezen. EN DOE DAT DAN OOK!! ...want ik ben geen jurist dus het is eigenlijk helemaal niet verstandig dat je bij deze aan gaat nemen wat ik hier beweer (that's right! THE DISCLAIMER!
)
Daar gaan we:
Ieder voertuig dat een kenteken heeft moet ALTIJD over een geldig keuringsbewijs beschikken.
(WVW94, art 72 lid 1)
deze regel gaat NIET op als... (de uitzonderingen dus):
- de auto jonger is dan drie jaar (WVW art 73 lid 2a)
- de wagen is geschorst (WVW art 73 lid 1b)
- op de dag dat de wagen naar de keuring moet (Voertuigregelement art 4.6)
- binnen de eerste 2 maanden na het verlopen van de keuring en de wagen op de weg geparkeerd staat (niet mee rijden dus!) (Voertuigregelement art 4.7 lid 2)
- het voertuig bij een bedrijfsvoorraad hoort (Voertuigregelement art 4.8)
Wegenverkeerswet 1994 ("WVW 1994")
Artikel 72.
1. Voor een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor een kenteken is opgegeven dan wel dient te zijn opgegeven, dient een keuringsbewijs te zijn afgegeven.
2. Het keuringsbewijs dient:
a. te voldoen aan de bij ministeriële regeling vastgestelde eisen inzake inrichting en uitvoering,
b. zijn geldigheid niet te hebben verloren, en
c. behoorlijk leesbaar te zijn.
3. Voor overtreding van het eerste lid en het bepaalde bij of krachtens het tweede lid zijn aansprakelijk:
a. voor zover het betreft een motorrijtuig, de eigenaar of houder, alsmede in het geval dat met dat motorrijtuig over de weg wordt gereden, de bestuurder, en
b. voor zover het betreft een aanhangwagen, de eigenaar of houder, alsmede in het geval dat de aanhangwagen met een motorrijtuig over de weg wordt voortbewogen, de bestuurder van dat motorrijtuig.
Artikel 73.
1. Artikel 72 geldt niet indien:
a. voor het motorrijtuig of de aanhangwagen ter zake van een keuring die ingevolge een andere dan deze wet is voorgeschreven en blijkens aanwijzing bij ministeriële regeling ten minste een controle inhoudt op de eisen, bedoeld in artikel 75, eerste lid, onderdeel a, een keuringsdocument waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken, is afgegeven, dan wel
b. de geldigheid van het voor het betrokken voertuig afgegeven kentekenbewijs is geschorst overeenkomstig paragraaf 6 van hoofdstuk IV.
2. Bij algemene maatregel van bestuur kan onder daarbij te stellen voorwaarden worden bepaald dat:
a. artikel 72 niet geldt voor motorrijtuigen en aanhangwagens zolang gerekend vanaf het tijdstip waarop deze voertuigen voor het eerst op de weg zijn toegelaten, nog geen bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen termijn die ten hoogste drie jaren bedraagt en voor verschillende groepen van voertuigen verschillend kan worden gesteld, is verstreken; bij algemene maatregel van bestuur kan nader worden bepaald op welk tijdstip een voertuig wordt geacht voor het eerst op de weg te zijn toegelaten;
b. artikel 72 niet geldt voor nader aangewezen groepen van motorrijtuigen of aanhangwagens. Hieronder vallen in ieder geval aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg;
c. in bepaalde uitzonderingsgevallen tijdelijk wordt of kan worden afgeweken van artikel 72;
d. artikel 72 gedurende een nader te bepalen termijn na het tijdstip van verstrijken van de geldigheidsduur van het voor het voertuig afgegeven keuringsbewijs niet geldt voor het op de weg staan van dat voertuig.
3. Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden vastgesteld met betrekking tot het tweede lid, onderdelen b en c.
Voertuigregelement
Artikel 4.6
Artikel 72, eerste lid, van de wet geldt niet voor een motorrijtuig of een aanhangwagen op de dag waarop dat voertuig naar aanleiding van de aanvraag van een keuringsrapport aan een keuring wordt onderworpen.
Artikel 4.7
1. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.
2. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop de geldigheidsduur van een voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen afgegeven keuringsbewijs verstrijkt, op de weg staan zonder dat voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.
Artikel 4.8
Artikel 72, eerste lid, van de wet geldt niet voor motorrijtuigen en aanhangwagens, die behoren tot de bedrijfsvoorraad van een natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een erkenning als bedoeld in artikel 62 van de wet is verleend.
Als bron heb ik deze site gebruikt:
http://www.tdekkers.nl/
...en ook deze persoon aanvaard geen enkele aansprakelijkheid (net als ik, want ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van).
Als je van plan bent de apk van een wagen wat te laten verlopen kan het verstandig zijn dit berichtje ff uit te draaien. Of zoek desnoods deze wetsartikelen zelf ff op in de wet en in het voertuigregelement (in je lokale bieb als die 'em heeft). Ik heb het zoekwerk al gedaan (is lastig te vinden als je niet weet waar je moet zoeken), de artikelnummers staan hierboven, het moet zo op te zoeken zijn.
Graag hoor ik nog reacties hierop. Denkt iemand misschien dat ik het bij het verkeerde eind heb? Zo ja: waarom?