Thread: Lisboa-Dakar
View Single Post
Old 03-01-2006, 14:40
Heeswijk's Avatar
Heeswijk Heeswijk is offline
VW Fanatic

Hier een stukje van de site van Hans Bekx waarom hij niet mee mocht doen aan de dakar.

Bekx kan weer terug naar Mariaheide
De Dakar Rally duurde nog nooit zo kort voor Hans Bekx. De Franse organisatie keurde zijn DAF-truck gisteren definitief af en gaf de 49-jarige ondernemer uit Mariaheide geen toestemming om vandaag van start te gaan in zijn twaalfde rally. Het doek viel niet alleen voor hem, maar ook voor Jan de Rooy, zijn zoon Gerard en Marcel van Vliet, bestuurder van de tweede rallytruck van het team Bekx.

De organisatie constateerde bij alle trucks kleine aanpassingen waarvoor niet het vereiste stempel aanwezig was. Hans Bekx reisde al met gemengde gevoelens af naar startplaats Lissabon voor zijn achtste Dakar Rally. Vorig jaar werd hij op de slotdag van de tweede plaats in het klassement geschrapt. Ook toen keurde de jury zijn rallytruck af op de wagen was een kunststof bumper gemonteerd, terwijl een stalen verplicht was.
In de Portugese hoofdstad begon het eergisteren al te schemeren voor Bekx. De auto mocht niet door de keuring. De internationale automobielfederatie FIA achtte de papieren met de technische gegevens niet in orde.

Gisteren was er langdurig beraad, maar de slotsom gelijk: „Het is elk jaar wel wat. De ene keer vinden ze iets wel goed, de andere keer niet. Ze sollen met je“, zei Bekx. „Onze auto is begin december goedgekeurd. Er is iemand van de FIA die ons zo de stempels kan geven. Maar die man staat ergens op een skipiste en mag van zijn vrouw niet weg. Het is mij volstrekt onduidelijk waarom ze zo moeilijk doen. Ik weet het gewoon niet. Ik weet wel dat het over is en dat we naar huis gaan.“

Of ze hem ooit nog terugzien in de rally? „Ik ben nu te emotioneel om daar antwoord op te geven. Ik moet vanavond hier een heel team opvangen. Iedereen is vreselijk teneergeslagen. Het interesseert die mensen van de organisatie geen bal dat wij maanden bezig zijn geweest om ons op de rally voor te bereiden.“
Jan de Rooy had in Brabant al een slecht voorgevoel. Eind december kreeg de ervaren rot, die al drie keer het vrachtwagenklassement won, bericht dat de organisatie niet akkoord ging met wijzigingen aan de truck. „Het slaat nergens op. Het zijn kleine dingetjes die ze nota bene met haar eigen reglementen kan ondervangen. Maar blijkbaar is hier de organisatie groter dan het evenement. Als deelnemer sta je machteloos. Op een paar stempeltjes loopt het dan spaak.“
Reply With Quote