Ok, mijn zijde van het verhaal dan maar :
Er gaan geruchten (!) dat het niet meer mogelijk is om een Golf 2 naar VR6 om te laten keuren. Maar goed, dit zijn dus geruchten en m.i. is er maar 1 persoon (instelling) die daar antwoord op kan geven: de RDW zelf !
Als de koets origineel een G60 is heb je het voordeel dat je geen 40% in vermogen toe gaat nemen, dit zal je al een paar weggedragtesten schelen, zie ook de post van Baricade.
Waar mijn Golfje 5(!) jaar geleden mee te maken kreeg op het RDW testcircuit :
De tests:
1. Passeergeluid meting volgens E.G. richtlijn 70/157, aangepast volgens het bouwjaar van de auto. (Oftewel de eisen van het bouwjaar v/d auto gelden.) Dit is een test waarbij de auto vanaf (meestal) 50 km/h maximaal moet accelereren over een stukje weg van 20 meter lang. Aan beide zijkanten van de weg wordt het geluid gemeten.
De auto mag 77 dB(A) produceren. (Voor auto van 1990.) Een auto met een 5- of meer versnellingsbak wordt in 2e en 3e versnelling getest. De geluidswaarde is dan het rekenkundige gemiddelde van het hoogst gemeten geluidsniveau in de 2e en die in de 3e versnelling.
Mijn Golf was toen voorzien van een EPS 6-2-1 spaghettispruitstuk i.c.m. een verder volledige en originele Golf 3 VR6 uitlaatsysteem en een Corrado VR6 luchtfilter+bak. Het geluid wat de auto produceerde was echt heel weinig, echter had ik geen dB meer mogen hebben tijdens de test, hij zat echt op het randje!
2. Remproef Type 0, motor ontkoppeld, V = 80 km/h. Pedaalkracht (daN) i.c.m. de vertraging (m/s²) word opgemeten. (Heb je G60 remmerij aan de voorzijde en gewoon GTI-remmerij achter, dan kom je glansrijk door de remtesten. ABS is niet verplicht.)
3. Remproef Type 0, motor gekoppeld V (= 80% Vmax. maar ≤ 160 km/h) Pedaalkracht (daN) i.c.m. de vertraging (m/s²) word opgemeten.
4. Rijden in de bocht R=165m. (baan1); V = 100 km/h. Snelheid verlagen naar 95 km/h (max. remmen op de motor) en weer maximaal accelleren naar 100 km/h (pulserend). Het voertuig mag geen trillingen vertonen.
5. Bij V = 80 km/h een plotselinge stuurverdraaiing van 90° uitvoeren. Het stuurwiel moet in de rechtuitstand terug komen en het voertuig moet uit zich zelf stabiliseren.
6. Lane Change parcours vlgs. ISO/TR 3888-1975. V = 80 km/h.
De "Lane Change" is een zogenaamde uitwijkmaneuvre. Het voertuig moet deze met 80 km/h kunnen maken. We zetten een parcours uit met pilonnen en dan moet de auto daar met 80 km/h doorheen kunnen rijden, zonder uit te breken(!), om te vallen etc.
7. Maximaal accelereren vanaf 20 km/h.
8. Rijden lang een rechte lijn. Snelheid = Vmax. (≤ 160 km/h). Geen trillingen in het stuur, de auto moet goed in een lijn gehouden kunnen worden.
Suc6!