15-11-2005, 00:07
|
|
Forum Newbee
|
|
Join Date: Apr 2005
Posts: 46
|
|
Project 1971 T3 Fastback
Hoi ik zal me ff voorstellen. Ik ben Paul (21) en sinds april de eigenaar van een VW Type 3 Fastback 1600 TL uit 1971. Ook heb ik sinds een jaar een VW golf 3 GL uit 1996.
Ik volg al enige tijd de discussies op het volksforum en dus ook de type 3 projecten.
Omdat ik sinds de zomer echt ben begonnen met de resto van mijn fastback wordt het hoogtijd om het verloop van mijn project hier te posten, zodat jullie mij op nieuwe ideeen kunnen brengen en mij kunnen ondersteunen met technisch advies.
Met name de know how van autotechniek ontbreekt mij, omdat dit mijn eerste resto project is.
Maar laten we beginnen bij het begin. Toen ik in Breda op kamers woonde liep ik elke dag langs een parkeergarage waarin een oude VW stond geparkeerd. Het viel mij op dat deze auto lang op dezelfde plek stond, dus vroeg ik me af wie de eigenaar was.
Door een beetje rond te vragen in het kantoorpand boven de parkeergarage wist ik uiteindelijk de eigenaar te achterhalen. De prijs viel heel erg mee, dus gelijk de auto gekocht, ondanks mijn gebrek aan kennis over auto's.
Zo stond die in de garage sinds enkele jaren. En met platte band.
In het plaatwerk enkele roestgaten
Interieur, zonder vloerbekleding, wegens waterschade.
waterschade bij schuifdak
motor bij aanschaf
Na aankomst in stalling ben ik eerst begonnen met het strippen van het interieur, achteraf gezien, had ik dit ook later kunnen doen.
In de zomer had ik eindelijk wat tijd om aan het project te gaan werken. Met de hulp van mijn werkplaatshouder (=oud-VW monteur en eigenaar diverse oldtimers), de motor losgekoppeld en vanonder de auto gehaald.
Na het loshalen van de motor gelijk begonnen met schuren van het motorplaatwerk, later heb ik al het motorplaatwerk losgehaald geschuurd (of laten zandstralen) en opnieuw in de hittebestendige lakgezet.
Na enige tijd was het motorblok al aardig gestripped en resteerden nog de cillinderkoppen, stoterstangbuisjes en revisatie van de cilinders zelf.
Ondertussen de kleinere motoronderdelen zoals de carberateur uit gedemonteerd en schoongemaakt. Wat me trouwes opviel bij de carberateurs was dat in de ene carberateur aanzienlijk meer bezinksel van benzine zat dan in de andere, hoort dit zo?
Op dit moment ben ik aan het wachten op pakkingsets voor de carberateurs zodat ik deze opnieuw in elkaar kan zetten.
Ben benieuwd naar jullie reacties. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij het reviseren van de motor? Weet iemand een goed adres voor het controleren en uitslijpen (?) van de cilinders zelf??
|