07-11-2005, 11:26
|
Postwhore
|
|
|
|
Stralen neemt veel tijd in beslag en daarom is het wel fijn om een compressor te hebben met een grote tank en een hoge effectieve opbrengst. Stel je straalpistool verbruikt 150 liter per minuut en je hebt maar een effectieve opbrengst van 125 dan kun je je voorstellen dat de compressor last krijgt van chronische longemfyzeem.
Koop ook nooit een 'onderhoudsvrije' compressor hoe aanlokkelijk dit ook klinkt. Dit betekent niet anders dan dat je geen olie hoeft bij te vullen en de compressor de gehele levensduur dezelfde olie gebruikt. Deze olie raakt op een gegeven moment verzadigd en dan zal door de toenemende slijtage de dure compressor snel aan het einde van zijn latijn zijn.
Nu conctreet: Zelf heb ik een Airpress uit de blauwe serie met een dubbele cylinder, een tankinhoud van 100 liter en een aanzuigcapaciteit van 350 (let op: dit is niet gelijk aan de effectieve opbrengst, maar met een dergelijke aanzuiging zit het met de laatste waarde wel snor) Het apparaat voldoet mij prima en komt niet gauw in ademnood. Denk je dat je op termijn toch meer inhoud nodig hebt dan kun je er ook voor kiezen om eventueel later een extern drukvat op de kop te tikken voor weinig (bijv een reeds overleden compressor)
Een dergelijk apparaatje kost wel aardig wat centen, maar bel eens met handelsonderneming Venema in Holwerd (voor jou toch niet de wereld uit) Hij heeft namelijk van tijd tot tijd wel leuke 2e handsjes staan of een transporschade gevalletje (deuk in drukvat). Ik hoop dat je hier wat mee kunt.