View Single Post
Old 14-09-2005, 11:50
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru

Send a message via MSN to molenari
Quote:
Originally Posted by wannabay
Vandaag maar weer eens met de RDW gebeld. Veendam heeft met de keuringsmeester in Waddinxveen gebeld en daar is het volgende uitgekomen.
Der Grawo is een bedrijfsauto geworden omdat er in Nederland geen SO.kfz. type bestaat. Het is in Nederland of een personenauto of een bedrijfsauto.

De keuringsmeester besloten (om aan de veilige kant te blijven, qwa keuringseisen) om de keuring te doen als een bedrijfsauto. Of het willekeur is kan ik niet bewijzen maar het lijkt er wel op. Was het een andere keurmeester dan was het waarschijnlijk wel een personenauto geworden.

Het is typisch inderdaad maar je ziet ook af en toe Westfalia's van rond 1970 met een grijs kenteken. Ik heb me daar wel eens over verbaasd.

Als je wagen een datum eerste toelating heeft van voor 01-01-1973 kun je in Nederland zowel een personenwagen als bedrijfswagen kenteken krijgen:

personenauto: 'AL-12-34'
(Misschien dat ze inmiddels al bij de letters 'AM' zijn aangeland?)

bedrijfsauto: 'BE-12-34'

Is je wagen van de periode 01-01-1973 t/m 01-01-1978 dan kun je alleen een personenwagen kenteken krijgen. Voor bedrijfswagens hebben ze helaas geen serie gereserveerd en krijg je dus zo'n nieuwerwetsch kenteken:

personenauto: '12-YB-34'

De grens tussen het wel of niet gebruiken van een blauwe plaat lag altijd al rond 1978, rond die tijd zijn de blauwe platen ook uit productie gegaan, de gele platen waren er al rond 1976. Pas bij het invoeren van de GAIK kentekenplaat is er duidelijk een grens gesteld tussen het wel of niet mogen voeren van blauwe platen. In de wet is de voorwaarde gesteld dat je alleen blauwe platen mag voeren als de kentekencombinatie uit 4 cijfers en 2 letters bestaat en je wagen een datum eerste toelating heeft van voor 01-01-1978. Ik heb een 1978er Kombi met kenteken 06-UP-43, datum eerste toelating maart-1978, hier zal ik dus GAIK platen voor moeten kopen :frown:

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote