View Single Post
  #17  
Old 09-09-2005, 07:30
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Quote:
Originally Posted by vw golf 1979
dat gebeurt nog steeds, kleppen die inbranden en meer van die zever.
mijn mening: blijf gewoon op naft rijden. het zal je een hoop ellende besparen. de verbrandingstemp. van gas is veel hoger dan van benzine en daar is de motor eigenlijk ni op voorzien. maar je moet het natuurlijk zelf beslissen.
succes ermee

Dat bedoel ik dus {zucht}...
Je moest eens weten hoeveel motorschades er optreden bij motoren die 'gewoon' op benzine rijden...en kleppentreinschades zijn de eerste van de berg...toch reden die allemaal op benzine toen dat gebeurde...
Nooit over nagedacht hoe klepschades bij lpg motoren onstaan? Een groot deel daarvan is namelijk heeel makkelijk te verklaren: wie gaan er ombouwen op LPG: juist degenen die 'goedkoop' willen rijden; wat doen die om het allergoedkoopst re rijden: die kopen eerst een oud barrel en die wordt vervolgens op LPG omgebouwd (ook zo goedkoop mogelijk); dus op een al versleten motor die toe is aan revisie (en een koprevisie is altijd het eerst noodzakelijk), gaat ineens heel veel km's gemakt worden op LPG en als dan de motor (kleppen, kop) het begeeft, heeft de lpg het gedaan...
En zo komen de praatjes in de wereld....

Overigens heb ik met een (akelig nauwkeurige) cylinderkoptemperatuurmeter en olietemperatuurmeter aangesloten bij constante snelheid op een recht stuk weg, géén verschil in temperaturen kunnen constateren. Sterker nog, de koptemperatuur was zelfs ietsjepietsje lager bij rijden op LPG. Het mooie is dat je een superbetrouwbare vergelijking kunt maken omdat ik onderweg gewoon kan omschakelen van benzine naar gas en omgekeerd. Vanwege de olievoorverwarming die ik heb rij ik trouwens zelfs met constant 5-8 graden C. lagere olietemperatuur op gas (maar dat ligt natuurlijk niet aan het gas op zich).

Hey Golf, heb je zelf ervaring met lpg op een luchtgekoelde en kun JIJ ook vergelijkbare meetresultaten laten zien over LPG gebruik in luchtgekoelde auto's?

Ik heb nog nooit van iemand enig bewijs gezien dat een luchtgekoelde motor qua ontwerp of wat dan ook niet goed op lpg zou kunnen rijden. Ook op het hele internet heb ik nog nooit zoiets daarover kunnen vinden. Ik daag dan ook een ieder uit om mij dat bewijs te tonen!
Sterker nog, zelf denk ik dat een luchtgekoelde motor veel beter temperatuurverschillen aankan, juist omdat de ontwerpers wisten dat de luchtkoeling niet super gelijkmatig werkt in vergelijk met een watergekoelde motor. Dat zou ook een reden kunenn zijn dat veel zwaar getunde kevermotoren nog steeds met de standaard keverkoeling toekunnen!
Kortom, I dare you all
Reply With Quote