25-08-2005, 12:09
|
|
VW Enthousiast
|
|
Join Date: Jan 2005
Posts: 270
|
|
Ten tijde van het ontwerp van de brilkever was het volgens mij niet mogelijk om gebogen glas te produceren en daarom zijn er twee ruitjes in gezet om te bolling van het dak t kunnen volgen. Dat de bril pas in 1953 gewijzigd werd in een ovaal is denk ik eerder een kwestie van gebrek aan materiaal/geld/fabrieken om nieuwe stempels te ontwerpen in de eerste jaren na de oorlog. Het bewijst dus wel dat er in 1953 al gebogen glas geproduceerd kon worden, hoewel 't wel maar kleine ramen waren.
Ik denk dat het voor zo'n grote spijlbusruit gewoon te arbeidsintensief en dus duur was om zo'n gebogen ruit te gebruiken. Mensen hadden weinig geld en zochten dus een praktische betrouwbare bus voor weinig geld. Ik denk niet dat de gedeelde voorruit echt belangrijke factor was in die tijd. Vooral niet als je bedenkt dat de Europese concurrenten ook allemaal gebruik maakten van twee ruiten in plaats van één...
Noem het trouwens alsjeblieft géén keverbusje. Een kever is een kever en een bus is een bus. (of spijlbus, transporter, volkswagen bus)
En noem 't ook geen hippie bus. Ooit een hippie in een Pick-up of Panelvan gezien???
|