View Single Post
  #63  
Old 19-08-2005, 11:21
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Quote:
Originally Posted by bugdaddy
Hey Walty,

Je gele "bootje"ziet er goed uit man

Thanks dude!

Leuk dat je het ook overweegt er eentje te gaan rijden

verlagen: tsja, er is eigenlijk maar 1 iemand die zegt dat het zeer kritisch is; helaas is die persoon ook zeer ervaren in 411/412's...
Zelfs de volkswagen fabriek heeft er eens eentje uitgebracht met verlaagd onderstel en 6J (x 14) velgen. De fabriek bracht iig de onderste veerschotels iets lager aan. Dat kunnen wij dus volgens mij ook relatief makkelijk doen, zolang je veer nog iets van voorspanning heeft bij vol uitveren. 5 cm schijn je daarmee al te halen; meer is niet aan te raden omdat de onderste veerschotel dan je de bovenkant van je band gaat raken, eea natuurlijk afhankelijk van de gebruikte velgdiameter en bandcombinatie.

Verder heb ik eens een duitse 411 gezien die de voorkant verlaagd had met BMW E30 (3-serie ca. 1980...) veren...(?) Ik vraag me af of dat de voorveren zijn geweest, want die lijken mij erg stug vanweeg de motor voorin bij de bmw...maar van de set bmw E30 veren die ik eens gezien heb, zagen de windingen er niet erg dik uit, alhoewel dat niet veel zegt natuurlijk.
De voorveren van de 412 (de blauwe) zijn schijnbaar de stugste en de beste. Ik heb nu 75 kg voorin liggen en ik rij nog steeds fluitend met 40-50 km/h over verkeersdrempels zonder gevoelsmatig op de aanslag te komen. Zelfs met mij erbij in de kofferbak, veerde-ie nog niet veel meer meer in. lekkerprogressief dus. Daarom hou ik ook liever de origineel veren: stug zat. Een upgrade van de dempers zou idd zeer welkom zijn. De uitveerdemping is ook volgens mij te slap. Liefst had ik een gasdemper voor voor en achter. Achter is dat standaard bij een Variant dacht ik. Echter vervangingsdempers zijn voor zover ik weet, onvindbaar, ook niet bij de club. Unobtainium noem ik dat dan... Laat staan gasdempers: kansloos
De club schijnt peugeot 406 dempers aan te passen aan de bovenkant, dus dat is nog een mogelijkheid (iets van 230 euro dacht ik). Aangezien zo'n demperstang knoerthard is, is bewerken (lees afdraaien oid) zeeer moeilijk, dus de prijs mogelijk zonder meer waard.
Voor forsere verlaging zou je echter liefst een lagere aanslag hebben om iets van veerweg te behouden (a la Golf 1 dempers gebruiken bij een late 1303 veerpoot, wat ik gedaan heb op de 03), maar of dan je peugeot demper nog past...I dunno. De standaard demper zeker niet meer.
Kortom, er zijn wat mogelijke oplossingen en nog meer vragen. Vrijwel niemand heeft dusdanig veel ervaring met de verschillende manieren van verlagen van een 412 dat er een pasklare oplossing voor is. Er zijn echter wel 1 of 2 andere verlaagde 412's in de 412 club, maar die heb ik nog niet ontmoet...

Achter verlagen is nauwelijks nodig want daar zijn ze vaak al doorgezakt. verder heb ik daar helemaal nog nooit iets van gezien of over gelezen.

Tot zover maar weer. laat je 412 Vari straks maar uitgebreid zien
Groetjes,
Walter
Reply With Quote