18-08-2005, 20:42
|
|
Married to PC
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
|
|
EGR klep: Waarom moeilijk doen als t wehkamp kan?
Waarom moeilijk doen als het wehkamp kan?
De EGR klep dus...
In onze 2e bedrijfs T4 ligt een fijn Turbo Diesel blokje. (geen TDI, maar gewoon 1.9 TD).
D'r zit een EGR klep op (tuurlijk!),..
Nou kan je verschillende dingen doen met die EGR klep. Ik kom de volgende opties tegen op 't internet:
- Ofwel een plaatje tussen de klep en de uitlaat: alles functioneerd, maar d'r komt geen uitlaatgas meer door)
- Ofwel de vacuumslang die de klep aanstuurt (membraanklep) 'verstoppen'
- Ofwel de software dmv VAG-com veranderen/aanpassen.
Maar waarom niet gewoon de schakelaar op de pomp aanpassen? D'r zit een schakelaar aan de gashendel (met groot "EGR" erop) op de pomp. Deze stuurt de magneetklep die wel of geen vacuum op de EGR-klep zet....
Lijkt me veel makkelijker: Ofwel de schakelaar altijd 'dicht' zetten: gaffa-tape to the resue, ofwel de schakelaar altijd 'open' zetten: Buig of stekkertje los gooien..
Wat zie ik over t hoofd?
PS: 't zelfde systeem zit ook op de bedrijfs 'peugeot-expert': schakelaar op de pomp: De turbo en klep zelf zitten veelste ver onder / achter 't blok verwerkt zodat ik er niet bij kan: daarom wil ik die schakelaar 'manipuleren'... Maar hoe?
Waarneer is de EGR klep nou open?
Schakelaar is 'dicht' bij 'geen gas' tot 'een beetje gas', en schakelaar zegt klik (open) bij 'meer dan deel gas' tot 'vol gas'...??
Mij lijkt t dat de EGR pas bij vol gas open gaat (en dat t dus voordelig zou zijn de schakelaar met gaffa-tape op 'altijd dicht' te zetten..)..
__________________
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|