04-08-2005, 15:38
|
|
Married to PC
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
|
|
- CO (2) 'neutraal' -> De CO2 uitstoot word voor 100% gecompenseerd door de productie: Je rijd eigenlijk op zonneenergie: mbv fotosynthese word CO(2) door de plant omgezet in C-bestanddelen(olie, vezels) en 02 (zuurstof)
- Voedingsstoffen neutraal; Zo'n plantje trekt natuurlijk wel voedingstoffen uit de bodem. Bij het verbouwen van koolzaad blijft echter vrijwel geen rest product achter: de uitgeperst planten dienen als voedingstof binnen de agrarische sector. Overigen overblijfselen kunnen als grondverbeteraar worden ondergeploegd. De olie is in wezen al het rest product
- Lagere roet belasting: Over het algemeen neemt de roet uitstoot af bij gebruik van PPO.
- Beter motorloop mogelijk. Bij juiste instelling van brandstofpomp, opwarming van de brandstof en juiste injectoren kan de motor mooier rond lopen dan met diesel. (Kan: hoeft niet)
-Transport van PPO is minder kostbaar dan van Diesel: Dichterbij (olie-molens in NL en D ipv Irak/Siberië/Alaska), maar ook goedkoper: PPO is niet zo licht ontvlambrandbaar
als stookolie / derivaten
-Geen destillatie processen (Diesel is een rest product van de destilatie van o.a. benzine uit ruwe olie) en daarmee geen afval / rommel / affakkelen.
MAW: vrij ideaal
Nadelen zijn er ook zat hoor. 't blijft een verbrandingsproces. NOx blijft vrij komen, en de efficientie is ook niet al te hoog (alhoewel de efficientie een stuk hoger is dan bij Benzine motoren (warmte afgifte aan de omgeving is lager, maar dat geld ook voor standaard diesels: daarom vind je tegenwoordig vaak bij-verwarmers voor busjes op diesel: anders word t interieur helemaal nooit meer warm). Rest warmte kan je bij PPO nuttig inzetten voor t verwarmen van je brandstof, waardoor de vloeistof dunner word, verstuiving verbeterd en de verbranding verbeterd.
__________________
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|