View Single Post
Old 20-07-2005, 11:19
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC

Quote:
Originally Posted by Fred
Het schijnt te kunnen, maar niet met 100% zonnebloemolie alleen. Ik heb het stuk op de Telegraaf niet gelezen, maar ik ken dit verhaal wel. De persoon mengt het op met gewone dieselolie.

Puur op zonnebloemolie rijden vereist aanpassing aan de motor vanwege de totaal andere verbrandingskarakteristiek van de olie

Je kan overigens op meer olie soorten rijden met een diesel, maar meestal wel na aanpassingen

100% kan wel. Maar soms niet zonder aanpassingen.

Verbrandingskarakteristiek verschilt niet zoveel van Diesel hoor, alleen de viscositeit wel (vooral bij lage temperaturen).. Dikkere brandstofleidingen van tank naar motor scheelt enorm (qua aanslag op de kracht aanzuigpomp). Met een Bosch pomp gaat t vrijwel altijd goed, met een Lucas of ander pomp gaat t vrijwel altijd niet zo goed

Maar dan zijn er nog 101 verschillende (PumpeDuse, Commonrail, wervelkamer, voorkamer) diesels, met allemaal hun eigen probleempjes.

D'r zijn er ook zat die gewoon puur 100% plantenolie rijden zonder 0,nix aanpassingen (een dikkere brandstofleiding vind ik geen aanpassing van enige graad van moeilijkheid )

Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote