Nou, de motor loopt.
https://www.youtube.com/shorts/KXzQsQHeW7k
Helaas wel met wat restpunten.
Bij het kettingdeksel is een bout rondgedraaid. Dit was waarschijnlijk al zo, want ze hoeven maar met 10 Nm vast, en voor ik hier was, voelde ik al dat die ronddraaide. Ook kon ik zien dat hier al eerder olie gelekt had. Dus helaas een lekkage bij het kettingdeksel. Hopelijk kan ik daar mooi tappen voor een overmaat bout.
Een beetje moeilijk te zien, maar links van de vacuĆ¼mpomp, boven de koelwaterslang is lekkage te zien.
En op vcds is te zien dat mijn timing niet helemaal klopt.
Groep 93 laat zien dat mijn timing op de inlaatnokkenas 8 graden te vroeg staat.
In het begin van dit filmpje wordt mooi uitgelegd wat groep 91 en 93 betekenen:
https://www.youtube.com/watch?v=55FbHJTSbvw
Ik heb de timing van de distributieriem gechecked, en die is toch wel spot-on te noemen. Dus kan het alleen maar in de ketting zitten. Het bijzondere is dat ik op internet alleen maar hoor over negatieve graden, wat aangeeft dat de ketting gerekt is. Ik heb 8 graden positief, wat dan volgens mij aangeeft dat de inlaatnokkenas een tandje te vroeg staat. Daarnaast is mijn ketting (redelijk) nieuw. Een stukje feedback hier is gewenst.
Maar het kettingdeksel moest er toch al af, dus zo kan ik mooi 2 klusjes in 1 keer doen.
Er zijn ook positieve dingen te noemen.
De haakse alu bocht en siliconen bocht waar ik lang op heb moeten wachten passen, en zo heb ik de intercooler route en koelwater route (inclusief Revotec EFC) kunnen afbouwen.
Er zijn geen lekkages bij de oliekoeler, en het watercircuit. En de Spal fan met Revotec EFC aansturing werkt goed.
https://www.youtube.com/shorts/SlmPgf1alg0
De gele lijn is de koelwater temperatuur. Bij 100 graden slaat de fan aan, en bij 93, stopt die weer. En de thermostaat van de oliekoeler gaat bij 85 graden open. Dat is ook terug te zien als de auto aan het opwarmen is, dat die dan even een klein dipje heeft in de koelwater temperatuur.
Dan ook nog even een foto van het oud-ijzer wat over is: