View Single Post
  #963  
Old 19-01-2025, 20:20
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,218
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Met een grotere HRC diameter ben je toch juist sterker? Ik vermoed dat het probleem elders zit?


Een grotere diameter betekend dat juist minder remdruk/kracht. Stel je trapt een grote of een kleine HRC in met dezelfde kracht, dan zal de kleine juist de hoogste remdruk generenen (kracht wordt over de oppervlakte verdeeld dus de kleine heeft een hogere druk (N/mm2). Keerzijde is dat de kleinere cylinder verder zal moeten worden ingedrukt om de verplaatsing van de zuigers in de remklauwen te compenseren (het verplaatste volume van een kleinere cilinder is natuurlijk minder dan een grote).

Hierdoor moet ik met een 22.2 [mm] heel diep trappen voordat ik een goede bite krijg, wat gewoon heel erg vervelend voelt. Maar met een 25.4 [mm] dus met weinig pedaalslag heel hard moet trappen. De 23,8 [mm] zit een beetje tussen deze waarden is, dus ik hoop dat deze de goede verhouding zal bieden tussen de pedaalslag en de benodigde kracht
Reply With Quote