View Single Post
  #359  
Old 12-01-2025, 16:50
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 957
Default

Ja, en zo val je dan soms echt van het één in het ander. Ik was van plan om de nokkenas terug te monteren. Hiervoor moest ik nog wel pakkingrestanten wegschrapen van de cilinderkop. Omdat hier een opstaand randje op zit, ging dit niet met een heel stanleymesje.




Dus ik dacht, dan breek ik toch even een mesje doormidden. Zo gezegd zo gedaan. Bij de eerste poging om iets weg te schrapen, viel het puntje er ook af.




En deze viel naast de klepveer, diep in de cilinderkop.




Een tang, schroevendraaier of iets dergelijks gaat daar niet passen, zelfs een spijker niet. Ik heb het allemaal geprobeerd. Tot slot heb ik een ijzerdraadje om mijn magneetpen gedraaid, waardoor die ook magnetisch werd. Helaas tikte ik met dit ijzerdraadje, het stanleymes puntje zo in de klepveer.

Op dit soort momenten loop ik er eerst altijd maar even bij weg, dat is dan vaak het beste. En na wat tips van Frank en René, heb ik maar een pakkingschraper en en klepveer licht set gekocht.




Dit werkt formidabel. Ik moest alleen voor het monteren hiervan wel de uitlaat nokkenas, en dus ook de distributieriem demonteren vanwege ruimtegebrek. Het gaat om de allereerste klep, dus direct naast de beugel van de klepveerlicht set. Dit betekent dat ik bij montage ook een timingtool nodig ben. Ik moest even slikken, en heb maar een originele bij VW besteld. Vanuit mijn Clio ervaring wil je zoiets wel origineel hebben. Het gaat levenslang mee, maar is ook altijd weer goed te verkopen. En mijn gereedschap collectie wordt weer wat uitgebreider.

En bingo.




Het spreekt voor zich, dat deze er wel even uit moest.

En zo staat de motor er dan nu bij:




Voordeel is wel dat ik nu ook alles weer mooier kan monteren. Nieuwe seals op de nokkenassenen het terugplaatsen van de lagerbrug kan zo ook veel makkelijker.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote